Nyt on pari peliä alla (toinen pelattiin tiistaina ryhmällä Tare, Opa, Jani ja Saq). Ainahan uusia pelejä pelatessa pelataan hieman väärin pari ekaa kertaa, mutta täsä tapauksessa on pelattu paikoin jopa päin helvettiä. Etsiskelin BGG-foorumilta selvennyksiä pariin kohtaan ja huomasin, että joissain kohdissa oli pelattu suorastaan väärin. Räikein moka on tosi raaka (jätetään paras viimeiseksi) ja siitä täytyy antaa pieni nootti ekan pelin sääntöjen lukijalle (No names). Että tarkkuutta vähän.
No ensinnäkin toista peliä varten sääntöjä kerrattaessa ja uusille pelaajille selitettäessä huomattiin kohta, jonka mukaan kunkun raksalta poistetaan kaksi voittopiste laattaa, jos yksikään pelaaja ei rakenna raksalle mitään. Tämä sääntö olisi tietysti muuttanut ekan pelin kulkua hieman, sillä ainakin pari kertaa siinä loppupuoliskolla taisi näin käydä.
Suomenkielisissä säännöissä on virhe Valmisteluissa, eli resursseja tulee aluksi vain 2 ruokaa ja 2 puuta (ei 4 ruokaa kuten säännöt vihjaavat). Rahaa tulee aluksi 4, mutta sen lisäksi heti ensimmäiselläkin kierroksella suoritetaan 1. vaiheen mukainen tulojen kerääminen (samoin kuin Cayluksessa), eli saadaan 2 pätäkkää, jolloin ekalla kierroksella on kokonaista 6 flooraa käytössä.
Pienempiäkin "virheitä" peleissä tehtiin, mutta ei niistä tässä sen enempää, varsinaisesti eivät ole pelin sääntöjä vastaan, pikemminkin täsmennyksiä joihinkin epäselviin kohtiin.
Mutta se räikein: pelin alussa otetaan omasta pakasta 3 korttia käteen!!! Ja kortit saa vieläpä halutessaan vaihtaa kerran. Heti sääntöjen ekalla sivulla pelin valmisteluissa tämä mainitaan. Sääntöjen lukija taisi vielä tässä kohtaa nukkua tai jotain. Vaikuttaa kohtalaisesti pelin kulkuun tämä kohta, vai mitä mieltä...
3 kommenttia:
Sääntöjen lukijalle iso miinus nollan kortin aloituksesta, sillä sitä vielä itse erityisesti kysyin, ja vastaus oli että aloitetaan nollalla.
SEN SIJAAN synninpäästö tuosta kahden voittopistemerkin poistamisesta, sillä muistan 100% varmasti, että siitä oli puhetta, ja nyt lyön täällä päätä pöytään, sillä muistinki sen säännön vielä suht pitkälle pelissä (ja toivoin, ettei se välttämättä olisi muilla mielessä) ja sitten kuitenkin unohdin.
Tuo 4 ruokaa oli muuten otettu puheeksi tuolla lautapeliseuran foorumillakin, muistan nyt lukeneeni siitä jonkun maininnan.
Raha tosiaan oli aika lailla kortilla (varsinkin kun ekoistakin korteista joutui maksamaan). Tämähän oletettavasti ja tietysti muuttaa sitten pelin luonnetta HUOMATTAVASTI, eli peli nopeutuu, kun enemmän on mahdollista tehdä. Ehkä tämä oli nimenomaan se pieni juttu mitä kaipasin peliin. TAI ehkä keksittiin heti siitä semmonen variantti, mikä toimii paremmin kuin oikeat säännöt. Kuka tietää.
Hyvät huomiota kuitenkin. San Juania ehdittiin kuitenkin pelata 150 peliä, ennen kuin huomattiin muutama virhe. Eikä varmaan vieläkään pelata oikein. Ja mitäsitte?! HÄ?
Miten muuten toinen peli sujui? Oliko peri eilainen, eli muotoutuiko tie ihan erilaiseksi kuin ekalla kertaa?
Peli oli aika erilainen, monestakin yksittäisestä syystä.
Ensinnäkin Lawyer tuli heti toiseksi uudeksi rakennukseksi, joten asuintaloja (ja lopulta myös isoja möllyköitä) rakennettiin paljon.
Ihan alkua lukuun ottamatta rahaa tuntui olevan kaikilla suht mukavasti.
Suurin muutos oli pelin selkeä taantuma jossain vaiheessa. Rakennuksia oli jo toistakymmentä ja vouti liikuskeli koko ajan tien lopun tuntumassa. Yhdellä kierroksella tuli kuitenkin huikea taaksepäin meno, kun lähes kaikki vuorollaan siirsivät voutia taaksepäin, jotta "koska minä menetän tuon niin sinä menetät sitten tuon" -mentaliteetti toteutuisi. Näin ollen yhdellä kierroksella vouti liikkui taaksepäin viisi ruutua. Lisäksi seuraavalla kierroksella vouti meni taaksepäin vielä kaksi ruutua, joten pelissä mentiin taaksepäin (vaikka vouti siis toki liikkui molemmilla sen kaksi eteen lopulta). Tämä palautti pelin "kivikaudelle", kuten Tare asian useasti ilmaisi, ja peli hidastui huomattavasti. Kaikki suuremmat resurssirakennukset, kultakaivos ja markkina (4 rahaa) muun muassa jäivät käyttämättä pari kolme kierrosta. Lisäksi efektiä tehosti se, että monet alun resurssirakennuksista oli jo muutettu kämpiksi.
Peli siis venyi "turhaan", koska se laahasi paikallaan hetken. Vaikka peli alkoi hyvissä ajoin, ja mitään kiirettä ei pitänyt olla, Janille tuli kuitenkin vielä kiire "kymmenen junaan" , joka tosin muuttui lopulta "yhdentoista junaksi" (vaikka "aamukuudenjunaakin" jo ehdoteltiin). Kiireestä johtuen pari viimeistä vuoroa pelattiin hieman hätäillen ja pelin "annettiin" loppua, vaikka osalle pelaajista pelin jatkuminen vielä yhdellä vuorolla olisi ollut selvästi parempi voittomahdollisuuksia ajatellen). Näin ollen pelin lopputuloksesta nyt ei oikeen kantsi kauheasti välittää. Parhaalla oli kuitenkin 47 pistettä ja huonoimmalla 34 (tjsp).
Niin että sillain se sujui. Tulipa paljon lainauksia ja sulkeita, eli "luettavuus" on varmasti todella "hyvää" "." :|
Lähetä kommentti