Uus lautapelailukausi on päässyt tässä viimeisen parin viikon aikana hyvin vauhtiin.
Ensin pelailtiin Kankaanpäässä Samuraita ja pari kevyttä peliä (King Lui ja PitchCar) parina iltana Juhannuksen jälkeen. Silloin porukassa Mari, Heikki, Jukka, Annika, Tapani, Jarmo ainakin. (Heikki voitti, mutta siinä loppuvaiheessa huomattiin, ettei ihan sääntöjen mukaisella pelillä =PPP)
Reilu viikko sitten lennähti Marin vanhemmat Tampereelle ja taisi olla toinen ilta kun pelailtiin erä Alhambraa, ja siihen perään vielä myöhäisellä Australia kun Jukka ja Annika tulivat käymään. Alhambra oli isolla porukalla tavan mukaan aika tasainen vääntö ja sopiva illanviettopeli. Australiassa mentiin myös melko tasaisesti, kunnes muutama kierros ennen loppua Mari repi hullun kierroksen ja ehkä 30-40 pisteen voiton. Jukka nyki myös samanlaisen ison kierroksen ja nousi kaukaa takaa kärkikahinoihin.
Seuraava pelipaikka oli taas Kankaanpää, jossa otettiin isolla porukalla Menolippua ja pelailtiin siinä vähän Mhingiäkin, joka osoittautuikin ihan menestykseksi tällä porukalla. Menolippu ratkesi ensimmäistä kertaa varmaan koskaan vasta "bonuspisteillä" eli pisimmällä reitillä ja asemapisteillä, eli tiukkaa oli, ja ihan miellyttävää oli myös pelata ihan pelkillä alkuperäisillä reiteillä ja säännöillä. Mhingiä sitten pelailtiinkin aika montakin erää sellaisilla säännöillä, että jokainen saa pisteitä, jos on jotain saanut valmiiksi, vaikkei kierrosta lopettaisikaan. Ihan mukava variantti.
Muistaakseni tähän väliin osuu yksi kaksinpeli, missä Tarmo ja Tapani ottivat pöydälle Race for the Galaxyn pitkästä aikaa - niin pitkästä, että piti jopa muutamaa sääntöä tarkistaa välillä. Peli oli tasaista vääntöä, jossa aloitusplaneetat jäi molemmilla vähän turhiksi, kun taktiikat kääntyivät päälaelleen. Tapani aloitti New Spartalla ja Tarmo Alpha Centaurilla, mutta Tarmo siirtyi yllättäen militariin ja Tapani tuotantoon. Tarmo tuli myös tuotantoon mukaan 6-developilla, mutta peli loppui kierrosta liian nopeasti, että Tarmo olisi ehtinyt tasottaa peli, joten taisi mennä 4 pisteellä Tapanille? Vähäpisteinen ja nopea oli peli tällä kertaa. Ja jäi taas hinku ottaa revanssi, mitä ei kuitenkaan heti otettu.
Sitten torstaina kokoonnuttiin taas uudella porukalla Laviassa (Tapanin isän kotona) ja pelailtiin sadepäivinä peli jos toinenkin. Pöydälle (tai lattialle) levitettiin Ubongo 2-3 kertaa ja voitto taisi valua meikäläiselle joka kerta, vaikka annoinkin tasoitusta sillä, että pelasin 4 palan lautoja, kun muut ratkoivat kolmen palan tehtäviä. Peleissä mukana Mari, Lopes (Marin kaveri Brasiliasta), Tiia, Lassi, Katja ja Marin vanhemmat.
Viikonlopun suosikiksi nousi yllättäen Triominos, uusi vanha tuttavuus. Peli on siis jo monta kymmentä vuotta vanha, mutta kaikille pelaajille uusi dominovariantti, jossa pelataan kolmionmuotoisilla nappuloilla. Ideana yhdistää paloja kulmien numeroita vastaaviin sivuihin jo kentällä oleviin paloihin. Aluksi peli tuntui jännältä ja ihan mielenkiintoiselta, mutta noin 6-7 erän jälkeen, kun itselläni ei ollut ollut kertaakaan minkäänlaista mahdollisuutta voittaa erääkään, aloin järkeillä peliä, ja huomasin, että ainakin oikeilla säännöillä kysymyksessä on täysi arvonta. Rangaistuspisteet ovat liian suuria, ja erän voittamisesta saadut pisteet aivan järjettömän isoja usein, joten tuurin tasoittumiseen pitkässä juoksussa tarvittaisiin lukematon määrä pelejä. Vaihtoehtoja on harvoin, eikä niillä juuri voi toisiin (tai omaan peliinsä) vaikuttaa. Toki niitäkin tilanteita joskus tulee, eli hyvin pienimuotoista strategiaa voi joissakin erikoistilanteissa käyttää. Silti erät ovat nopeita (5-15 min), joten mielelläni palikoita pyörittelen uudestaankin.
Laviasta tarttui mukaan omaankin hyllyyn yksi tulokas, eli Thurn und Taxisin expansio (joka on itse asiassa täysi peli ilman taloja, ja taloiksi tietysti käy mitkä vaan nappulat toisesta pelistä), jota jo yhden pelin testasimme sunnuntaina. Peli oli hyvin pitkälle tuttu TuT:tä, vaikka muutamat muutokset säännöissä toivatkin hiukan uutta, ja tietysti uusi kartta on hieno ja aika tavalla erilainen kuin alkuperäinen. Peli oli ehkä hiukan pidempi kuin originaali, ja reitit tuppasivat olemaan pidempiä. Uusi sääntö, jossa reitille pitää olla myös hevoset vetämään vei jännityksen siitä, saako reittiin sopivaa korttia, koska tavalliset kaupunkikortit ovat toiselta puoleltaan hevoskortteja, joten käytännössä "aina" saa sopivan kortiin reittiinsä. Toisaalta pidemmät reitit tuovat vähän erilaista suunnittelua peliin. Ihan onnistunut versio, ja ihan mielelläni pelaan uudestaankin.
Siellä sun täällä pelailtiin jokunen pienempi peli kuten King Lui, Textra (en itse ollut pelissä, joten en osaa juuri kertoa mitään, muuta kuin, että sanoja rakennetaan laatikosta arvalla nousevista laatoista sanajunatyyliin), lisää Mhingiä ja Triominosta.
Eli toiminta on lisääntymään päin, ja peliehtoita voitaisiin ottaa aina kun ehditään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti