keskiviikko 8. huhtikuuta 2009

Kaksinpelipäivitys #3 Mr. Jack & Dominion

Seuraavana parin uunista putkahtivat Mr. Jack ja Dominion.

Dominionista ei sen enempää, kuin että random-setupilla pelattiin ja mulle tuli voitto pistein 37-35. Ehkä erikoisuutena se, että nappasin 5/8 lääniä, mutta Mari keräili sitten melkein kaikki pitäjät.

Mr. Jack on mielenkiintoinen salapoliisipeli, jossa toinen pelaaja yrittää selvittää kuka pelin hahmoista on viiltäjä-Jack, ja toinen yrittää pysyä Jackina piilossa tai karata White Chapelin kaupunginosasta (eli pelilaudalta) kahdeksan kierroksen ajan. Mikäli Jack karkaa tai saadaan kiinni, päättyy peli heti. Mikäli Jack pysyttelee piilossa koko kahdeksan kierrosta, on Jack voittaja.

Pelissä on kahdeksan eri hahmoa, jotka kaikki yrittävät etsiä Jackia, mutta kuitenkin yksi heistä on itse asiassa Jack valepuvussa. Ennen pelin alkua Jackia pelaava nostaa yhden hahmokorteista, josta siis tulee pelin ajaksi Jack. Ensimmäisellä pelikierroksella arvotaan kahdeksasta hahmosta neljä, jota sillä kierroksella pelataan. Ensin Jack valitsee yhden hahmon, sen jälkeen salapoliisipelaaja valitsee kaksi ja Jack taas yhden. Toisella kierroksella pelataan toisin päin neljä jäljellä olevaan hahmoa, ja kolmannella taas kaikki sekoitetaan.

Kaikkia hahmoja voidaan liikuttaa 1-3 ruutua ja suorittaa hahmon erikoistoiminto, mikäli halutaan. Kaikkien hahmojen liikuttamisen jälkeen salapoliisipelaaja kysyy, onko Jack näkyvillä vai hämärässä. Hahmo on näkyvillä, mikäli se on toisen hahmon vieressä, tai pelilaudalla olevin katulamppujen vieressä. Mikäli Jack on pimeässä, voi salapoliisipelaaja kääntää kaikki näkyvissä olevat hahmomerkit ympäri, jolloin hän tietää, että ne ovat kaikki syyttömiä. Lisäksi, mikäli Jack on pimeässä, hän voi seuraavalla kierroksella yrittää karata kentän jostakin neljästä kulmasta. Mikäli Jack on nähty, hän ei voi paeta. Tämän jälkeen yksi katulampuista sammutetaan joka kierroksen lopuksi.

Pelilaudalla voidaan liikkua heksoista rakentuvilla käytävillä, tai viemäriverkossa "teleportaten". Lisäksi yksi hahmoista voi liikkua talojen läpi. Viemärin kansia voidaan avata ja sulkea, jolloin teleporttausta voi vaikeuttaa tai helpottaa. Lisäksi White Chapelin neljälle sisääntulolle voidaan määrätä yhden hahmon toimesta poliisivartio, jolloin siitä oviaukosta ei voi karata.

Peli on yllättävän intesiivinen, ja intuitiolla ja bluffaamisella ja kaikella muullakin on iso merkitys pelissä. Koko ajan tuntuu siltä, että haluaisi pelata kaikkia hahmoja, mutta ei oikein uskalla pelata mitään. Pelin kesto on meidän peleissä ollut 10-30 minsaa, joten tosi mukava peli melkein mihin tahansa väliin.

Liigapelissä minä pelasin Jackia, mutta Mari nappasi mut kiinni jo kierroksella 6/8. Ei siis saumoja.

Voitot tässä 1-1 eli yhteensä 3-3.







Kuva: Andreas Resch (BGG)

Ei kommentteja: