maanantai 20. huhtikuuta 2009

TruuTiEitsiis

Puhutaan ryöttäsestä.

Katto ku peli on pitkä ni se on MONI! Te ette tiedä sitä ajan määrää, mikä kului YHDEN LAUTAPELIN pelaamiseen. MÄ tiedän, mutta en voi käsittää! Luulis äkkiä, että ku kahden klapsanteella alottaa pelin, ni jäis tiäks ehtoolla aikaa kaikenmoiseen muuhunki toimintaan. Jääääääi sitä... Niin mä san pat, ettei pelin kuulu kestää SEITSEMÄÄ TUNTIA!?! Ja siitä on jo ruokatauko vähennetty! Peli itsessään on ryöttäsen hyvä, en mä sitä sano. Mutta ei sun saa olla normi työpäivän mittanen, jos sä oot LAUTAPELI!


No joo, se siitä kestosta. (joka oli siis TAUTINEN!!) Otettiin sen PAHIMMAN geekin neuvoista vaarin ("avoid early culture") ja keskityttiin muihin "resursseihin". Siis saakelin huonosti kaikilla oli hoidettu vielä pelin lopussakin esim. science-bisnes - ei voi ymmärtää. Ollin peli takelteli pahasti pitkän aikaa, ku se meni vielä pitkälle III-ageeki ennen, ku sai MITÄÄN parannusta kivibisnekseen. Mun heikkoutena oli PASKIN governmentti. Menin katto niin ikään pitkälle III-agee despotismilla, joka on siis A-agen normi peruspaska! HEIKKOA! No kerralla sen sitte upgreidasinki johki ryättäseen fundamentalismiin ja mulloli loppupelin 9 sekä siivili- että militariäksöneitä. (ja niistä sai lopus viä ruokottomat boonukset)


Siarra perusti pelinsä YLLÄTTÄEN täysin militariin, ja yhtä yllättäen ei saanu YHTÄÄN sotakorttia ainakaan viimiseen 20 vuoroon. =D Peten resurssit meni siis käytännös harakoille kaikki. Petee vastaan tehtiin aluks vittumaisimpia aggressioita ja konnankoukkuja (mikä sana =D) ja Pete oli ymmärrettävästi pienellä kostomielialalla vähä kaikkia kohtaan, mutta ku ei se saanu tilaisuutta kostaa ja sekös Peteä korpesi VAIN PALJON! No Pete ny "huijaski" näin jälkikäteen katsottuna kohtuupaljon. Ku sen liideri, Churchill, ei antanukaan niin tautisia etuja, mitä Pete hyödynsi PALJON! Ja sallittiin (salli salli salli!) me Peten militaryarvonki nousta pitkälti yli 60:n, mikä siis oikeasti on maksimi. ( ku ei katto tiedetty sitäkään sääntöö) No enivei, sen pataljoonat seiso tyhjänpanttina sillä aikaa, ku muut edes yritti hiukan satsata culture-pisteisiin. Todettakoon nyt vielä, että yksikin War Over Culture Peten käteen olis ollu mitä varmin voitto - etenkin, kun pelattiin paljon väärin.


Harri satsaili tasasesti joka osa-alueeseen ja päivitteli systeemeitänsä aika-ajoin. Tosin Harri koki myös raskaita (ellei jopa superraskaita) tappioita aggressioissa johtuen alun heikosta militarysta. Pacteja luotiin, Harri taisi olla ahkerimmin niissä mukana - niin ehdottajana kuin suostujana. Mukavaa pientä ekstiärauhanvetoo. Parhaiten kuitenkin imperiuminsa sai pyörimään allekirjoittanut (eli MINÄ siis JAMO!) ja voitin pelin mitä ryöttäisimmällä erolla muihin pelaajiin. (Raideri voi laittaa pisteetki jos muistaa) Selkeään peränpitäjän asemaan alistui Opaali. Harri ja Pete kamppailivat tiukasti kakkossijasta. Sain kaikista neljästä lopun bonuskortista parhaat (tai ainakin lähes) pisteet. Näin saatiin peli rämmittyä läpi. Lopussa kuultiin lausahduksia kuten: "oli sitte muuten viimenen kerta ku pelaan tätä", "niin en SAATANA peloo enöö IKÖNÄ!", "katotaan 80 vuoden päästä uusiks tätä peliä" ja "oli ihan hyvä peli". Mielipiteet vaihtelivat laidasta laitaan. Kuka tietää millaiseen lopputulemaan oltais päästy, jos olis pelattu EDES 50% pelistä sääntöjen mukaan. (olisin varmaan voittanu viä enemmän..)

17 kommenttia:

Jarmo kirjoitti...

Pelin nimi sais olla mikä hyvänsä, mutta pelin KESTO pitäs olla through the ages! 120+?!? On kyllä PALJON PLUS!!

Black Raider kirjoitti...

Hahaa! Huippu yhteenveto Jamo! Kuvat ovat vain osuvia.

Pisteet:
Jamo 176
Pete 132
Haba 125
Opa 100

On muuten truutieiziis sitte ryöttänen peli, tiän sanoo. Olis varmaan pitäny GEEKISTÄ kattoo sen superGEEKIN noin 20 sivun analyysi siitä, kuinka pelin prinsiipit jalkautetaan käytäntöön. No ei vaineskaan. Ei sun kuulu barbaareja vastaan pelailla päivät pitkät, ja kirjotella jotain eeposta siitä sitte!

Puhutaan katto tietokoneista, lentskareista sun muista teknologioista, mitä Age III tuo tullessaan, ja meikä painaa viä pronssikauden resurssivehkeillä. Kiviä 3 per vuoro! Se ei ole MONI.

Sääntöjähän on monenlaisia, meillä oli vähä erilaisia ku sääntökirjas. Tosin suurimmaks osaks KAI kaikki pelas SUHT samoilla säännöillä, joten tulos lienee vähintäänkin oikean suuntanen. Ja voittohan se on joka ratkasee, ja kyllä Jamon sivilisaatio loppuvaiheessa oli varsin vakuuttava muihin nähden. Ja tietysti häviö ratkasee kans, ja oli mun aboriginaalit SÄÄLITTÄVÄ näky nykypäivän katukuvassa.

Mistä muuten ton 120+ keksit? Onko boksis sillain vai? Katoin GEEKISTÄ, ni siä sanotaan 240min. Toki meillä sekin paino melkein tuplaan viä. Ehkä ens kerralla menee vähä nopeemmin kyllä, jos semmosta tulee. Ja miksei tulis: kuten sanottua, peli on ryöttänen!

Jarmo kirjoitti...

"..oli mun aboriginaalit SÄÄLITTÄVÄ näky nykypäivän katukuvassa." =DD MUAHHHAAA!

Tosiaan boksi ehdottaa tommosta 120+ minuuttia. Oikeassahan se sinänsä on, mutta antaa kuitenkin ehkä hieman harhaanjohtavan kuvan pelin kestosta. =P

Ja mitä uusintaan tulee, niin koska vaan! Mä tykkäsin pelistä PALJON!

Hapa kirjoitti...

Onhan tää peli vähä semmonen ryöttyläisyyden maksimultinaation kulminoituma. Siis huippu!

Panin merkille näin kaksi täyttä peliä pelanneena, että kolmin- ja nelinpelin yksi suuri ero on korttien saannissa. Nelinpelissä oli selvästi vaikeampi saada käteen haluamiansa kortteja. Niitä sai odottaa useita vuoroja tai sitten ei saanu ollenkaan. Lähes joka vuoron korttienottovaiheessa jostain suunnasta pöytää kuului, että haista p**** tai muuta mielikuvituksellisempaa, kun kaveri otti just sen mitä olis ite halunnu.

Hyviä esimerkkejä juuri Jarmon hallitus ja Ollin kivituotanto sekä se että Petrin 74 armeija ei saanu minkäänmoista sotaa aikaseks. Eihän se hallituksen heikkous silti Jarmoa kauheesti hidastanu, vaan voitti lopulta paljolla pisteellä. Kivituotannon heikkous/hyvyys näyttäis vaikuttavan jo ratkaisevasti pelin lopputulokseen.

Tapanote kirjoitti...

Juu, kesto on ryöttänen, ja varmaan tuo korttien saanti on huomattavan vaikeeta nelinpelissä. Oikeastaan kummastakaan mulla ei oo sillain kokemusta, kun en on nelinpeliä pelannut, mutta ei noi teidän pisteet tosiaan kovin isoilta näytä. Mun mielestä meidän kolminpelissä mentiin yli 300 pisteen, voi olla että muistan väärinkin ja se oli 200 pistettä.

Noista kommenteista vois vähä lukee rivien välistä, että vähä kaikki pelas ehkä hiukan liikaa sillain, että "kunhan saan niitä ja niitä kortteja, niin SITTE mun sivilisaatio on törkyhyvä". Erityisesti se armeijan kasaaminen kun on aika turhaa, jos ei JO ENNESTÄÄN oo saanu haalittua niitä sotia käteen.

Eli komboja ei kannata rakentaa mahdollisesti tulevien korttien varaan ainakaan kokonaan. Korttipelistä kun kumminki pohjimmiltaan on kyse, niin semmosella tuurillaki on totta kai merkitystä, joten sitä huonoo tuuriansa ai ainakaan kannata maksimoida sillä, että pistää jonku yhden-kahden kortin varaan. Esimerkiksi niitä sotakortteja ei muistaakseni edes ole ku about 10 ja niistä niitä War over Cultereita olisko 3?, joten ei se nyt oo mitenkään erikoista, ettei niitä saa yhtään ainutta käteensä pelin aikana, vaikka nostaiski ihan sikana niitä militarykortteja. Varsinkin kun niitä kaikkia ei edes välttämättä nosteta pelin aikana.

Se kivihomma tietysti on ongelma, mutta semmosia actionkortteja löytyy tautisesti, millä saa kiveä tai alennusta kivistä, lisäks varsinkin sinistä teknologiaa on tarjolla, jolla saa alennuksia melkein mistä vaan, joten sitte pitää vaan pelata hiukan erilailla. Ei se oo välttämättä ollenkaan hassumpi taktiikka, että ei tuota paljon, koska se edesauttaa sitä, että ei tuu korruptio-ongelmiakaan.

Sehän tän pelin yks suurimmista hienouksista on, että taktiikkojan PALJON erilaisia ja strategioitakin MONTA, mitkä kaikki voi toimia, ja niitä on helppo vaihtaakin pelin aikana, jos ei oo täysin panostanu vaan johonkin yhteen.

Mitä tulee siihen yli 60 sotavoimiin, niin tosiaan vakioarvona se ei sais sen yli mennä, mutta taistelun aikanahan se arvo voi ja saakin olla enemmän jos uhrataan ukkoja tai armeijoita.

Tapanote kirjoitti...

Niin juu ja kestoon olisi toki vaikuttanut PALJON, jos olisi ollut mukana yksikin pelaaja, joka osaa säännöt ulkoa. Olen siis pelannut kolmella Fullin alle 3 tunnin setuppi ja siivous mukaanlukien, ja siinäkin oli vielä yksi ensikertalainen, joka oli pelannut vaan lyhyen pelin ennemmin.

Tapanote kirjoitti...

Sanoisin, että kun sillain rennon ripeesti pelataan niin semmonen 1h-1h15min per pelaaja on ihan riittävä aika. Ja siihen vielä joku 30min yhteistä aikaa eli sotia ja territorioita ja pacteja sun muita. Eli neljällä sanoisin, että 4,5h ei pitäis vielä olla mitenkään hätäinen peli.

Toki jos tulee pelattua kerran kuussa tai harvemmin, niin ei varmaan rutiinia saa. Mutta toisaalta väittäisin, että jos pelaa vaikka edes 2 tai 3 peliä lyhyen ajan sisään, niin sitten ne säännöt iskostuu päähän, ja sitte saa taas pitää puolen vuoden taukoja ehtimättä unohtaa sääntöjä.

Joka tapauksessa on sen verran hyvä pelinä, että kai joskus otetaan vielä toinen nelinpeli, että mäki pääsen mukaan?

Tapanote kirjoitti...

Juu, kyllä se boxi tosiaan sanoo 120+ http://www.boardgamegeek.com/image/423546

Mutta toi taitaa olla aika lailla noissa peleissä vakio, että 120+ on niinku kato SUPERRRASKAS sarja, vähä niinku painoluokkaurheiluis. Eli katto sen isompaa EI O!

Tapanote kirjoitti...

Tajusin nyt vasta, että toi teidän SUPERGEEK-juttu ei tarkottanutkaan mua, vaan siellä Geekissä tosiaan oli joku supergeekki pelannu YKSIn tätä monta pelia ja kirjottanu siitä tommosen Sota ja Rauha -kokoisen artikkelin. Ilmeisesti oli puhe tästä: http://www.boardgamegeek.com/thread/378016 ?

Mä katto kirjotin vähä samammoista omassa truutiarviossani (vähä lyhyemmäs), niin luulin automaattisesti, että olin supergeekki.

Se artikkeli oli muuten PITKÄ, ja ainakin puoleenväliin asti ihan järkeenkäypä. Jaksoko joku jo lukee ajatuksella kokonaan? Eka kommentoija oli ihan tykänny: "In nearly 5 years of reading Geek words, this is one of the best articles I have ever read. Well done. "

Hapa kirjoitti...

Tapanote sanoi: "Se kivihomma tietysti on ongelma, mutta semmosia actionkortteja löytyy tautisesti, millä saa kiveä tai alennusta kivistä, lisäks varsinkin sinistä teknologiaa on tarjolla, jolla saa alennuksia melkein mistä vaan, joten sitte pitää vaan pelata hiukan erilailla."

Se onkin vähä niin, että pakostikin tulee toinen taktikka käyttöön kun ei ole mahdollista tehdä niin kuin haluaa. Mä käytin huomattavan määrän keltasia kortteja juuri sen takia kun kivituotanto oli mullakin tosi paska koko pelin. Yhdellä vuorolla käytin jopa liikaa, jolloin tuli korruptiota, kun en aatellu kauheesti. Mutta se olikin AINUT kerta kun tuli korruptiota, kertoo aika paljon tuotannon heikkoudesta.

Black Raider kirjoitti...

No no Tapani, eipä nosteta itseä jalustalle mihinkään superGEEKIN asemaan!

Mutta hajuille jo pääsit. Eräs Eugene tosiaan oli hakemamme GEEK, mutta olet ilmeisesti vasta tutustunut herran "kevyempään" tuotantoon.

Linkissäsi oleva juttu on Strategig Primer, eli siis jonkin näköinen pohjustus tai strategian perusteos kyseisen pelin tiimoilta. Se kantsii ehkö jopa vilkuilla läpi, on ihan asialtasta matskua. Toki vähänkin enemmän pelanneelle asiat on aika itsestään selviä jopa, mutta toki kun toinen on ne iskevään kirjalliseen muotoon veistänyt, tulee niitä itsekin ajateltua vähän syvällisemmin. Ja eihän kukaan erehtymätön ole, joten ei kai kaikki ole niin mustavalkoista.

Mutta edellisessä esitellään siis vaan niin sanotusti Tamin Prinsiipit. Varsinainen eepos on RYÖTTÄNEN tarinointi siitä, kuinka nämä prinsiipit saatetaan käytäntöön (kai, en o sitte lukemas!). Tämä vaatimaton mättö jättää "Primerin" jalkoihinsa mennen tullen.

Varoitus! Seuraavaa linkkiä ei suositella heikkohermoisille, eikä kenellekkään muullekkaan. Paitsi tietysti GEEKEILLE.

http://www.boardgamegeek.com/thread/378032

Jarmo kirjoitti...

Johan keskustelut synty! No mä vedin pohjat kuitenki. Pelasin katto tänäänki full gamen! Heidin kans kaksinpelinä. Taisi se siinä 4h hujakoilla olla. Piste-ero ei ollu mikään ihan tautinen lopussa, mutta se johtu pitkälti siitä, että armahdin Heidiä, enkä rällästäny sen touhuja ihan vituiks mun tuplakokosella militarylla. On se vaan hyvä peli..

Black Raider kirjoitti...

Ei jumaliste. Kunnon sekoo katto. Viikonloppuna pienet geimit...?

Jarmo kirjoitti...

No sehän on selvä!

Tapanote kirjoitti...

Torstaina olis Yliopistolla tarkotus ottaa vähä truutia, katotaan nyt. Lähteekö joku mukaan?

Heidimaria kirjoitti...

tiän sitte meinaan kertoo, etten oo lähdös pitkään peliin ihan näillä näppäimillä uudestaan! mä en oikeen jaksa noin pitkiä pelejä pelata.

Tapanote kirjoitti...

Otettiinpa taas torstaina full game yliopistolla 3lla pelaajalla, joista yksi oli kokonaan ensikertalainen, eli ei ollut koko peliä nähnytkään aiemmin. Uskomattoman hyvin ymmärsi Mikko pelin ihan pelkällä 10 minuutin selityksellä ja sai ihan järkevän sivilisaation aikaiseksi.

Tällä kertaa oikeastaan kukaan ei liikaa panostanut armeijoihin eikä yhtään sotaa pöydällä nähty. Aggressioita taidettiin kerran koittaa.

Pacteja sen sijaan ehdoteltiin ja solmittiinkin useita melkein jokaisella mahdollisella suunnalla. Niitä myös käytettiin useammin kuin aiemmilla kerroilla.

Pisteitä alettiin kerätä yllättävän paljonkin jo ennen age III:sta ja 100 pistettä ainakin oli jo ylitetty II aikana.

Meillä kävi pieni kämmi, ja I:stä jäi yksi coal ja yksi irrigation pakka kakkoseen, joten vain yksi pelaaja ehti saada kiventuotantoa mihinkään ennen Age II puoltaväliä. Ei se silti hidastanut kehitystä, vaan aika ryöttäleisiä pisteitä lopulta kerättiin.

Mä olin tutusti liikenteessä vahvalla sciencellä ja jostain siitä kolmannen agen alusta lähtien keräsin 15 lamppua per kierros, ja sitä ennenkin jo pitkän aikaa 9. Lopussa keräsinkin sillä bonusihmeellä, jolla saa pisteitä techien leveleistä, kerralla 36 pistettä. Muutenkin tein joka agella yhden ihmeen, eli niitäkin aika runsaasti.

Tälläkin kertaa saatiin äärimmäisen tiukka loppuratkaisu kun loppupisteissä oltiin yli 340 ja eroa kahdella ekalla oli 5 pistettä. Kolmaskin keräsi melkein 300 pistettä.