tiistai 23. syyskuuta 2008

Lautapeliviikonloppu - La: Hero Quest, In the Year of the Dragon, Leonardo da Vinci, Pikavisa

Ennen illan avausta Jarmo ja Tapani väänsivät lämpäksi Race for the Galaxyn kaksinpelinä. Arviolta noin 100. kaksinpeli, ja noin 70 voitto Jarmolle. Joko Jarmo huijaa, tai on sitten vaan saakelin hyvä. Epäilen molempia. Pääsin silti aika lähelleä pistein 40-35.

Illan ensimmäisenä pelinä pelattiin noin 15 vuoden tauon jälkeen Hero Quest. Pimeyden voimia kukistamaan ja jotakin hautaa etsimään lähtivät Tarmo, Jarmo ja Ville eli Haltija, Barbaari ja Kääpiö. Tapani heitteli kilpitouhuja ja pääkalloja pahiksille. Peli olisi ollut vähä söhellystä jos Haltija ei olisi muistanut joka ikistä sääntöä ja ominaisuutta ulkoa. Eli kun meikäläinen teki jonku virheen, niin heti tuli kommenttia: "Fimir olis kyllä saanu heittää kolmeekin noppaa". Eli jokusen kerran on Toppisen veljekset ollu noppien äärellä poikasena.

Peli itsessään oli aika nopeasti ohi niin, että kaikki sankarit kaivelivat hautakuoppiaan. Jarmo tipahti ekana kun ei päästänyt Tarmoa ohi käytävällä, ja Tarmo paukautti loitsulla selkään. Tehtävän onnistuminen ei siis ollut lähelläkään. Vähän siinä saatiin pientä nostalgiapalaa lapsuudesta ja varhaisnuoruudesta (ja muiden arvioiden mukaan Tarmo varmaan viime viikolta). Eihän se peruspelinä häävi ole, mutta olisi mukava koittaa kaivella Toppisten kaappeja jos UltimateIlkan tai Tarmon vanhoja tehtäviä löytyisi. Niissä oli kenttäsuunnitteluun panostettu kuin Doom II:ssa aikoinaan.

Olli päräytti paikalle seuraavaan peliin, joka oli edellisillan revanssi. Jarmo tosin pelasi Jussin paikalla tällä kertaa. Lohikäärmeen vuotta lähdettiin taas taistelemaan. Jarmo koitti isolla seolla voittopistetaktiikkaa (eli kolme voittopistemiestä eikä oikein mitään muuta) jolla repi nopeasti yli 30 pisteen johdon. Muut pelailivat keskenään melko erilaisilla, mutta kuitenkin monipuolisemmilla taktiikoilla. Tarmo pysytteli person-trackerilla kärjen tuntumassa ja varmaan 5 viimeistä kierrosta ensimmäisenä. Ilmeisesti se sitten ratkaisi lopputuloksen, jossa pisteet taisivat olla täysin samat kuin edellisenä iltana, eli Tarmo voitti noin 8-9 pisteen erolla Tapaniin. Jarmo sinnitteli viimeiselle kierrokselle asti kärjessä, mutta ei saanut juuri yhtään pisteitä lopussa, joten kaikki hurahtivat ohitse, vaikkakaan ei millään kovin isolla erolla. Mutta se nyt selvisi, että lopussa pitää olla vähintään 8-10 ukkoa palatseissa, että voi voittaa. Pelin kesto erittäin sopiva 1h10min. Vielä sen 10min puristaa pois pienellä lisärutiinilla.

Illan pääpelinä samalla porukalla kuin edellinen peli pelattiin toinen kierros Leonardoa. Tällä kertaa lähdettiin vähän eri taktiikoilla liikenteeseen, ja allekirjoittanut koitti aivan uutta systeemiä, eli alkusetupissa kaksi ukkoa ja resursseja, sen jälkeen joka kierros lisää ukkoja ja niillä hirveä kasa halpoja resursseja. Vasta 3-4 kierroksella tein ensimmäisen työni ja sekin 3 rahan työ. Päivitin labrat melko myöhään, kun se oli suht halpaa ja sitten isolla kasalla resursseja tein viimeisten kolmen kierroksen aikana kaksi kultaista työtä. Koko pelin aikana valmistin vain yhden pienen, yhden punaisen, yhden hopeisen ja kaksi kultaista työtä. Mutta en käyttänyt koko pelissä kuin 3-4 rahaa, eli täysin päin vastoin kuin edellisenä iltana. Tämä riittikin sitten voittoon, kun Tarmon labrat kävivät tyhjää lopussa kun uusia töitä ei pöydälle noussutkaan. Tapani sai 59 rahaa, Tarmo ja Olli jäivät reilut kympin ja Jarmon jätti peränpitäjäksi kardinaalivirhe (väärät värkit yhdessä työssä). Peli aika tarkkaan saman kestoinen kuin perjantaina, eli noin 2h20min. Ei tuntunut yhtään junnaavalta tällä kertaa. Ehkä se johtui siitä, että vuorojen kesto jakautui nyt huomattavasti tasaisemmin. Eli kukaan ei pelannut yhtään megapitkää vuoroa. Hyvä peli. +++

Viimeiseksi pelattiin pitkän pähkäilyn ja kortinlätkimisen ja sekoilun päätteeksi Pikavisa. Vihjeet eivät oikein sopineet Tarmon ja Tapanin joukkueelle, vaan turpaan tuli isoilta pojilta, jotka repivät pisteitä kysymyksestä kuin kysymyksestä. Silloinkin kun vihjeet olivat päin persettä. Silti vieläkin mietityttää että mikä helvetti se oli se "ei sovi muottiin"? Oliko se joku epätavallinen vai?

5 kommenttia:

Jarmo kirjoitti...

Hei muistitte kehnosti nuo RFTG pojot. Mulla oli 50 ja sullaki joku päälle 40.

Ja sunnuntain pelissä saatiin molemmat 33 pojoo, mutta mulla oli enemmän kortteja ja tuotteita ni voitin sitte senkin. No oho.

Leonardosta juu sen verran, että FAAAAAAAAAAAA!! Ei sun saa tehdä kultasta sekoo puoliväliin ja tajuta, että väärät kortit pöhisee. Ei muuten, mutta Olli oli juuri kehottanut tarkkaavaisuuteen symbolien kanssa. Noo, paremmin se meni ku eka pelini. Nyt oli sentään pelin lopussa enemmän rahaa, ku missään muussa vaiheessa.

Pikavisa on tehty ilmeisesti hyvin pikaisesti. Kauhees kiiruuski kannattais silti tarkistaa, että oliko se kiinan muuri sittenkään "yksi seitsemästä". Älä älä. Voin sanoo, että hieman johti harhaan jopa meidän driimtiimin.

Epänormaali se taisi olla.

Black Raider kirjoitti...

Pikavisa

Pikavisa on nerokas tietovisailupeli. Peli noudattelee perinteikästä vihjetietokilpailun kaavaa, jossa aloitetaan hankalasta yleisluonteisesta vihjeesta, ja siirrytään pikku hiljaa helpompiin ja helpompiin vihjeisiin, samalla kun tarjolla oleva pistemäärä pienenee.

Varsinainen nerkonleimaus on toisen joukkueen tietämyksen arviointi. Ennen kuin kysymys paljastetaan vuorossa olevalle joukkueelle, vastapuoli katsoo vihjeet ja vastauksen ja arvioi mistä vihjeestä vastustajat kysymyksen tietävät, vai tietävätkö ollenkaan. Jos he arvioivat vastustajan tietämyksen oikein, saavat he samat pisteet kuin toinen joukkue. Näin ollen oman tiedon lisäksi pystyy keräämään pisteitä toisten kustannuksella.

Aivan kuin jo tässä ei olisi tarpeeksi omaleimaisuutta upealle tietokilpailulle, pistää Pikavisa lisää vettä myllyyn. Pelilauta kiemurtelee upeasti pelilaudalla ja ruutuihin on sinne tänne sijoitettu peliä värittäviä pieniä etuja, kuten tuplapisteet, tupla määrä arvauksia, tai kaikkien aikojen upein bonusominaisuus, eli lukematon määrä arvauksia kuhunkin vihjeeseen, normaalin minuutin aikarajan puitteissa tietysti.

Kokonaisuutena Pikavisa on aivan loistava peli, eikä liki kahdenkymmenen vuoden ikä haittaa yhtään. Toki ajankohtaiset kysymykset puuttuvat, ja joidenkin kysymysten kohdalla tiedot saattavat olla hieman vanhentuneet, mutta toisaalta tämä luo kilpailuun oman haasteensa. Kaikki kysymykset ja vihjeet ovat täysin loogisia, ja viimeistään vastauksen nähdessään tulee pelaajalle klassinen "olisihan se pitänyt tietää" tunne. Pikavisa on upea peli niin rentoon illanviettoon, totisempaan tietojenmittely koitokseen, kuin osaksi koko illan/yön pituista lautapelimaratoniakin.

Täydet viisi tähteä! *****

Jarmo kirjoitti...

=D

Tapanote kirjoitti...

...tota mieltä...

Tapanote kirjoitti...

Ehkä se Pikavisa onkin aikaansa -edellä-, siis Kiinan Muurihan on nyt yksi uudesta maailman seitsemästä ihmeestä. Nehän valittiin 07.07.07