tiistai 30. syyskuuta 2008

Strohmann-tarot (tai tarock)

Ostin Saaren Mikolta Tarot-pakan jokunen viikko sitten ja nyt päästiin ensimmäistä kertaa varsinaisesti pelaamaan. Visan kanssa opeteltiin ensin Strohmann- eli olkiukkotarot Mikon Tarotista Texas holdemiin -kirjan ohjeilla. Visa pääsi siinä tutustumaan Tarotkortteihin, ja pistelaskuun. Itse pelikin oli erittäin miellyttävä kaksinpeli, ja nousi ainakin ihan omaksi suosikiksi kaksinkorttipeleistä.

Strohmannia pelataan 54 kortin tarot-pakalla, jossa on tavalliset ranskalaiset maat, 21 tarot-korttia ja narri. Mustissa maissa kortit ovat kunkku-kuningatar-ratsumies-jätkä-kymppi-ysi-kasi-seiska ja punaisissa kunkku-kuningatar-ratsumies-jätkä-ykkönen-kakkonen-kolmonen-nelonen tässä järjestyksessä suurimmasta pienempään. Tarot-kortteja, eli valttia on I-XXI, sekä narri eli skïs. Strohmannia pelataa periaatteessa normaalina tikkipelinä, jossa on sekä maantunto, että valttipakko.

Pelaajille jaetaan 15 korttia. Etukäsi, eli jakajasta seuraava päättää haluaako pelata (hänestä tulee pelinviejä) vai passata. Jos etukäsi pelaa, hän voittaessaan saa kolme pistettä, ja hävitessään antaa jakajalle neljä. Jos etukäsi passaa, voi jakaja viedä peliä tai myös passata. Jos molemmat passaavat pelataan vain yhden pisteen peli. Sen jälkeen kun pelinviejä on päätetty, jaetaan pelaajille vielä 12 korttia neljän kortin nipuissa, joista päällimmäinen pelataan pöytään oikein päin. Nämä ovat pelaajan kolme olkiukkoa. Näistä voidaan kortteja pelata samalla tavalla kuin kädestä. Osa korteista on siis näkyvissä koko pelin ajan. Jos olkiukon päällimmäinen kortti on valtti tai kunkku, se otetaan käteen, ja käännetään seuraava kortti oikein päin.

Peliä pelataan siis tikkinä, jossa yritetään kerätä mahdollisimman paljon arvokkaita kortteja. Lopuksi korttien arvot lasketaan yhteen, ja mikäli pelinviejä on kerännyt yli puolet pakan 70 pisteestä, eli vähintään 36, pitää hän pelin ja saa 3 pistettä. Jos hän ei saa, saa jakaja 4 pistettä. Lisäksi lisäpisteitä saa jos voittaa viimeisen tikin pagatilla eli valttiykkösellä tai pitää jossakin vaiheessa kädessään kaikkia neljää kunkkua tai koko trulaa (eli valtit pagat, mond[XXI] ja skïs).

Korttien pisteet lasketaan näin: pagat, mond, skïs ja kaikki kunkut ovat 5 pistettä, kuningattaret 4, ratsumiehet 3, jätkät 2 ja kaikki muut kortit 1. Kortit lasketaan "tikkeinä" eli kolme kortin nipuissa, joista lopuksi vähennetään 2 pistettä: eli jos nipussa on kunkku, ja vaikka herttakolmonen ja valtti IX, niin siinä (5+1+1)-2=5 pistettä. Eli pisteenlaskussa yhden "arvokortin" kanssa nippuun laitetaan kaksi "tyhjää" korttia ja pisteiksi tulee arvokortin pisteet. Näin niputetaan kaikki ja jos yhteenlaskussa pelinviejä saa vaaditun 36 pistettä, pitää hän pelin ja saa voittopisteet.

Peliä jatketaan kunnes tuntuu siltä, että välillä pitää vähän nukkua syödä, tai tehdä jotain muuta vähemmän tärkeää.

Ensimmäisen pelikerran (noin kymmenen jakoa) voitti Visa ylivoimaisesti. Peli oli erittäin miellyttävä ja mielenkiintoinen ja yllättävän helppo oppia. Helpompi kuin slovenialainen ensimmäisenä tarottina. Tosin senkin oppiminen oli yllättävän helppoa kuten illalla huomasimme. Siitä seuraavassa raportissa.

Esimerkiksi täällä lisää tarkempia tietoja Strohmannin säännöistä: http://www.wareh.org/cards/strohmandeln.html

1 kommentti:

Passo kirjoitti...

Aluksi vaikutti vähän kyseenalaiselta erikoisen korttipakan käyttäminen korttipelissä vielä kun korttien määräkin oli melkein sama kuin tavan pakassa. En oikein tiedä kumpi oli viehättävämpää uuden pelin oppiminen vai uuden pakan opettelu. Jokatapauksessa aika kului mukavasti ja pelin ja pakan omaksui kuitenkin melko nopeasti. Mukavaa oli myös kun kortti kävi niin hyvin!