lauantai 18. lokakuuta 2008

Galaxy Trucker - pieni arvostelu ja muutamia huomioita

Avaanpa sanaisen arkkuni Vlaada Chvatilin ja Czech Games Editionin huippusuositusta avaruuslentelystä. Galaxy Trucker on reilu tunti palapeliä ja arvontaa yhdessä, mutta on ^n palkitsevampaa kuin samat erikseen. Nopeudella, tarkkuudella, tuurilla ja pienellä ripauksella strategiaakin voi voittaa isot rahat, tai vaihtoehtoisesti räjähtää tuhannen päreiksi mikä sekin omanlaisensa huipputulos tässä tulevassa klassikossa!

Itse olen nyt pelannut nyt kaksi kolminpeliä ja kolme nelinpeliä ja molemmilla määrillä tuntuu toimivan ihan hyvin. Toistaiseksi on menty perussäännöillä, mutta nyt alkaa alukset kestää röykytystä sen verran hyvin (viime pelissä taisi pudota paloja omasta paatistani vain 4+14+18), että the Rough Road Aheadia voisi alkaa työnnellä pöydälle päin... Toisaalta myös joukkuevariantit voisivat olla kokeilemisen arvoisia, eli siis niin, että parit vaihtavat paikkaa aina kun tiimalasia käännetään (eli rakentavat toisen laivaa seuraavan tiimalasin verran) ja mahdollisesti lentävät sitten "toisen tekemään" alusta. Mutta nyt menee ihan hyvin vielä perussettikin useamman pelin.

Taktisesti ne pelit, johon minä osallistuin ovat menneet pääpiirteissän näin: ensimmäisessä olin ihan pihalla (hää, katto, ketä meitä siä edes oli? noin 20p), toisessa pelattiin rauhallisesti, niin ettei kenelläkään oikeastaan ollut kiire (Ollilta putos silti puoli paatti ku hätäili) siinä sain suunnitella ihan toimivat alukset ja sain noin 30+ pistettä, kolmannessa oli hiukan enemmän nopeutta, mutta silti tehtiin siistejä ja vankkoja aluksia reilut 30 pistettä, neljännessä sekoilin vähän ja tuurikin oli mahdollisimman huonoa, joten hyvä, että maaliin päästiin noin 30 pistettä. Tässä kohtaa aloin epäillä että olen vain paska pelaaja, enkä edes huonon tuurin vuoksi.

Sitten viimeisimmässä omassa pelissäni otin pienen seon katto ja tökin palat kiinni supervauhdilla välittämättä oikeastaan yhtään mistään sojottavista liittimistä tai paljon mistään muustakaan ja käänsin tiimalasin niin nopeasti, että sen aiheuttama paineaalto melkein lurautti muille kosmiset kurat housuihin. Tämä taktiikka tuli muille sellaisene yllätyksenä ykköskierroksella, että repäisin siinä niin törkeän eron, että vaikka keräilin siis käytännössä joka kierroksella tässä pelissä täydet sakot, niin tein silti omat ennätyspisteeni (50) ja voitin pelin. Taisi silti tuo taktiikka olla vain puhdasta tuuria, ja seuraavissa peleissä jos sitä uudestaan yritän, ovat muut jo paremmin hereillä.

Joka tapauksessa tämä viimeisin oma pelini toi vasta esille pelin aika-aspektin hienoutta, eli oikeasti sain laivani valmiiksi (no valmiiksi ja valmiiksi, mutta purkkavirityksenä kuitenkin nousemaan jollakin tavalla harakanlentoon) niin nopeasti, että muille tuli painetta, eivätkä laattaruudut menneet täyteen ainakaan kaikilla joka aluksessa. Kyllä mielestäni pelissä, jossa on timeri, pitää myös välillä hiekan valua loppuun ennen aikojaan, vai miten se nyt oli? Oikeastaan tämä aspekti onkin ollut ainoa tähän asti, joka vähän on jäänyt unholaan ja parantaa entuudestaan jo hyvää miellyttävää pelikokemusta. Lisäksi tämä tietysti nipistää kestosta vielä muutamia minuutteja ja tuo oma viimeisin pelini menikin ripeästi jo alle tunnin, mikä GT:n tapauksessa tuntui about puolelta tunnilta.

Aiemmissa teksteissä teemaa on jo kehuttukin, mutta ansaitsee vielä eri kehut: hyvä teema, hyvin menee! Kaiken kaikkiaan tuntuu siltä, että pelattavaa riittää, vaikka aluksi ainakin Tarmo epäili, että jaksaako peli kantaa ja vähän itsekin olin jo kallistumassa siihen suuntaan, mutta nyt tuolla kasvaneella aikapaineella mieli muuttui. Tällä hetkellä kuuminta hottia, ja jopa lähestyy kympin peliä omalla BGG-listallani.

Sana vapaa kommentteihin ja muuhun Galaxy Truckeriin liittyvään älämölöön.

5 kommenttia:

Tapanote kirjoitti...

Tuli tos muuten vielä pieni lisäys mieleen. Pelissä ei oikeastaan ole mitään interaktiota, eikä voittajallakaan ole oikeastaan yhtään mitään merkitystä. Toisin sanoen pelihän on käytännössä nelinpelipasianssi. Tuloksiakin lähinnä vertaillaan omiin edellisiin peleihin.

Black Raider kirjoitti...

Niin sä ot tota mieltä. Kyllä mä ainakin mieluummin voitan kun häviän... Vaikka peli menis kuinka.

Ei oo aivan totta tuo interaktiottomuus, vaikka pointtia siinä onkin. Kyllähän esim. pisteisiin vaikuttaa toisten tekemiset, vaikka se ei välttämättä suoraa tarkoituksenmukaista vuorovaikutusta olekaan. Alusten rakenne, se kuka on ensimmäisenä jne. vaikuttaa siihen, kuinka korttien tapahtumat vaikuttavat peliin, ja siihen kuka saa pisteitä ja kuinka paljon. Toki pelin voi, ja yleensä tuleekin pelattua, ilman, että tarvitsee välittää muista mitään, ainakaan rakennusvaiheessa. Joten siinä suhteessa lienet oikeassa.

Pisteistä täytyy olla eri mieltä. Omien pisteiden määrään toki vaikuttaa suuresti se, kuinka paljon muut saavat pisteitä, koska kussakin yksittäisessä pelissä on tietty määrä (plus) pisteitä jaossa. Jos muut saavat paljon pisteitä, itse saa vähemmän. Näin ollen taistellaan samoista pisteistä, joten on todellakin mielekästä tarkastella toisten pisteitä ja voittajaa.

Toisaalta yksittäisissä peleissä jaossa olevat kokonaispisteet vaihtelevat. Jos tulee vähän boksi- tai rahakortteja, jää pisteet kaikilla alhaisiksi. Näin ollen omien tulosten kehittymisen seuraaminen ei ole täysin loogista.

Tapanote kirjoitti...

Joo, kyllä noi Raiderin kommentit on täyttä totta. Tarkotin tolla viestilläni vaan sitä, että ei siinä pelin tuoksinassa yritetä juurikaan toisten peliä järkeillä, vaan lähinnä sitä, että pysyis ite hengissä. Lähinnä joskus voi jättää jonkun laatikon ottamatta, jos sillä sijoitus radalla säily tai paranee.

Ja pistekommentilla tarkotin sitä, että pisteet on lähinnä kuriositeetti koko pelissä. Siis niin, että ne nyt lopussa kyllä lasketaan ja vilkaistaan, mutta 8 sekunnin päästä sijoituksilla ei ole enää mitään väliä, vaan laatat jo järjestetään uudelle kierrokselle. Ainakin nyt on kuulunut paljo enemmän "tuli 72 pojoo, oma enkka" kuin että, "perhana ku jätin sen yhden laatikon sittenkin ottamatta, olis sillä parantunu sijoitus toiseksi".

Tiedä sitten selkiskö tuo järkeilyni.

Black Raider kirjoitti...

Kyllä selvensi. Tai oli viesti alunperinkin suht selkeä, mutta asiat oli ilmaistu turhan yksioikoisesti yhdestä näkökulmasta, jolloin asioista sai ehkä turhan kärjistetyn kuvan.

Sinänsä noihin ajatuksiin voi yhtyä, että nimen omaan pelin aikana ei juuri kiinnosta mitä muut tekevät, ja etteivät sijoitukset niin merkkaa.

Tosin eipä muissakaan peleissä ainakaan itsellä ole juuri väliä onko 2., 3. vai viimeinen, voitosta taistellaan. Toki monissa muissa pelissä yrittää silti toimia niin, että olisi mahdollisimman hyvillä sijoilla, vaikka tässä epäonnistuminen ei juuri haittaa. Galaxy Truckerissa ei ehkä tällaista ole ollenkaan, yrittää vaan parhaansa ja katsoo mihin se riittää.

Ja nuo omat ennätykset ovat varmasti alkuvaiheessa mielenkiintoisia ja yleisiäkin, koska aluksen rakentelussa kehittyy koko ajan, jolloin saa periaatteessa koko ajan enemmän ja enemmän pisteitä. Kuitenkin, kuten jo edellä mainitsin, on eri peleissä eri määrä pisteitä jaossa, joten myöhemmässä vaiheessa, ei omien pisteiden vertailu edellisiin tuloksiin ole niin mutkatonta tai mielekästä. Se, että saa vähemmän pisteitä kuin edellisessä pelissä, ei välttämättä tarkoita, että olisi pelannut sen huonommin.

Sanottakoon vielä lopuksi, että en siis ole asioista täysi eri mieltä, vaan tarkoitus oli vain loiventaa Tapzun melko jyrkkää kannanottoa.

Jarmo kirjoitti...

No ei ne piste-ennätyksetkään niin tärkeitä ole, mutta tein sitte eilen semmosen tuloksen, että oksat pois. 117 pistettä!! Koittakaa mullikuokat parantaa siitä! Se oli yks elämäni hienoimpia hetkiä, ku sain kaks 50:n statussymbolia! Ei vieläkään oikeen käsitä tota pisteiden määrää, oli se sen verran ruokoton.