Eli vähä omia mietteitä lautapeliviikonlopusta. En siis ala perkaamaan millintarkasti joka peliä ja niiden pisteitä, kun en niitä muista.
Railroad Tycoon pelattiin pariin otteeseen. Ensin viisinpeli "oikeilla" säännöillä ja kolminpelinä parilla omalla variantilla. Eka peli oli kovaa vääntöä loppumetreille. Voittaja, eli minä, löytyi taas itärannikolta. Myös kakkonen, Olli, pyöri idässä - enemmän ehkä Southeast. Edelleen sama aloituspaikka näyttäisi olevan liian edukas muihin nähden. Tapani tosin ylsi aivan tuntumaan keskilännen verkostollaan. Kaikki tekivät lopussa pieniä ja isompiakin hasardeja, eli voitto olisi voinut olla kenen vaan hieman isommallakin erolla.
Toisessa pelissä kierroksen aloitus määräytyi Tarmon ehdottamalla blindbid-menetelmällä, joka osoittautui toimivaksi. Toinen, radikaalimpi sääntömuunnos oli mahdollisuus kuljettaa useampi kuutio yhdellä toiminnolla. Tämä piti tehdä kuitenkin veturin "tehon" sallimissa rajoissa. Pisteitä ei siis voinut saada tavallista enempää, mutta helpommin. Kaupungitkin tyhjenivät näin hieman nopeammin. Minä aloitin nyt vuorostani keskilännestä, jossa kuutioiden järjestys oli ihanteellinen Chicagon "hotellilleni". Punaisia goodseja oli runsain määrin joka suunnalla - lähellä ja kauempana. Vaikka alku näytti minulle todella hyvältä, melko pian kävi ilmi, että uusi kuljetussääntö suosii entistä enemmän itä-aloitusta. Mari menikin menojaan heti alusta lähtien ja vei luonnollisesti lähes kaikki korttibonukset. Minä tein Western-linkin ja yhden 20 pisteen bonuksen, mutta kovalla hinnalla. Olin lainakierteessä, josta ei päässyt lopulta ulos. Mari voitti lopulta aivan ylivoimaisesti perus itärannikon aloituksella. Jotain pitää keksiä pelin mielenkiinnon lisäämiseksi. Uusi kartta?
Agricola. Löytyy minun arvoasteikolla Coca-colan ja lumikolan välimaastosta. Ei ny. Ihan mukiinmenevä pelikokonaisuus. En ihmettele, jos peli tosiaan paistattelee suursuosiossa tällä hetkellä. Mekaniikka on oivallinen ja tasapainotus hyvä. Pelin voittajaa on hyvin vaikea ennustaa ennen kuin pisteet on lopullisesti laskettu. Agricola meinaa livahtaa kaikesta huolimatta samaan kategoriaan Puerton ja Cayluksen kanssa- vaikkakin on kevyempi peli. Ei siis omia suosikkejani.
Tykkejä, moottoreita, suojia, moduuleja ja tavaratilaa - sekä tietenkin tarpeeksi "patskua" ylläpitämään toiminnot. Siitä on pienet avaruusalukset tehty. Galaxy Trucker, wou! Loistava peli! Minun makuuni kaikin puolin. Nopeatempoinen, ei liian pitkä kestoltaan, sopivasti järkeilyä ja tuuria ja kukapa "pikkupoika" ei haluaisi omaa speisshippiään väsätä! Peliä taidettiin pelata jo 4 kertaa kahden päivän aikana, eikä vielä riittänyt alkuunkaan. Peli tullee olemaan megalomaanisen suosittu myös tulevissa peli-iltamissa. Täys 10 minulta!
Pari kertaa kävimme myös varjometsällä Shadow Hunterin muodossa. Peli saa suurimman plussansa pelaajakapasiteetistaan. Peräti kahdeksalle on varattu paikka näihin karkeloihin. Ihan mukavaa pikku puurtamista isompien pelien välissä.
Siinä jää auttamatta pizza tekemättä, jos...chiili chiili chili on loppu! Mamma mia avaa näkymän keppiäijien arkeen. Joka pelaajalla on 8 pizzaa, joista mahdollisimman moni koitetaan paistaa valmiiksi. Jos yksikin ainesosa puuttuu, niin pizza takaisin tilauslistalle ja seuraavana päivänä uusi yritys. Tän pystyy ottaan melkein koska vaan. Vaatii pelaajalta kohtalaisen muistin.
Jotain muitakin pelejä varmasti pelasimme, mutta kirjottakoot niistä muut. Hyvä viikonloppu, lisää näitä kiitos!
1 kommentti:
Railroadissahan oli ekallakin kerralla variantti käytössä - eli Age of Steamin huutokauppa - mitä ei lopulta oikeana valintana pidetty. Ekassa matsissa tosiaan voitto oli aika monen kauppa. Itse asiassa ilman, että Tare oli blokannut Marin, olisi voitto mennyt jopa todennäköisesti Marille. Eli ainakin noin monella pelaajalla idän merkitys ei ollut mitenkään valtava.
Blindbid hyvä aloitushuutokauppa.
Tuplakuljetukset joo ihan mielenkiintoinen idea, mutta ei toiminut suoraan ainakaan näin mitä koitettiin.
Lisää ajatelmia ja mietteitä myöhemmin.
Lähetä kommentti