torstai 23. lokakuuta 2008

Galaxy Trucker & RrT Eurooppa

Otettiin tos ehtoonklapsanteella (eilisen puolella) ensin Tapanin ja Heidin kans yks Galaksiäijä. Heidi koitti ekaa kertaa, eikä tainnu kauheesti perustella. Ei me kyllä vetästykään, ku se eka vuosi - eli pikkualuksella pörrättiin. Mä selvisin koettelemuksista huikeilla 28 pojolla, Heidi sai jotain 8 ja Tapani 2. No, peli nyt oli mitä oli. Tapanin alus oli ekana "valmis". Taisi olla peräti 7 tyhjää ruutua. =) Ja mä sen Heidinki aluksen loppujen lopuks väsäsin.

Railroad Tycoonia kokeiltiin Tapanin kans kahdestaan. Koitettiin Euroopan karttaa & kortteja ekaa kertaa. Tuntuis ekan pelin perusteella hiukan tasasemmalta kartalta. Ei mitään ylivoimasta "iistkoustia" näyttäny olevan. Mä sain alottaa pelin, tai siis huusin kovimman hinnan. Lontoon liepeiltä alottelin, kun taas Tapani lähti Varsovasta. Molemmat meni suurimman osan peliä kuudella "lainalla". Mä otin ihan lopussa vielä seittemännen. Tycoon-kortteja ei ole tässä versiossa jaossa, vaan pöytään lyödään kolme bonuskorttia, joita jokainen saa yrittää vapaasti toteuttaa. Ekassa pelissä tarjolla olivat: "pisin yhtenäinen rata", "isoin juna" ja "eniten rahaa lopussa". Juna oli molemmilla 5-tasoa , mutta Tapani vei kaksi muuta bonusta ja sai niistä 11 pojoa yhteensä. Loppupisteet olivat muistaakseni 52-46 Tapanin hyväksi. En olis ihan varma ton bonuskorttiuudistuksen hyvyydestä. Saattaa mennä useinkin samalle tyypille useampi bonus ja todennäkösesti bonusten kerääjä on muutenki pelissä hyvin pärjännyt. Eli ehkä se henkilökohtainen tycoon-kortti ja vain yhden "salaisen" bonuksen tavoittelu on toimivampi vaihtoehto. Tiedä häntä...

7 kommenttia:

Black Raider kirjoitti...

Joo toi avointen bonusten päivä tuntuu vähä typerältä. Varsinkin silloin, kun pelaajia on enemmän kuin bonuksia. Silloin käy helposti niin, että pari pelaajaa rupeaa hullun muulilla tavotteleen esim. pisintä rataa tai törkeintä junaa ihan vaan periaatteesta ja tavaran kuljetuksen kustannuksella, jolloin saattaa peli murentua käsiin, varsinkin sillä, joka jää kilpavarustelussa toiseksi. Tietystikään mihkään kisailuun ei olis pakko lähtee, mutta ku ei sille sitte mitään voi jos napsahtaa!

Toisaalta alkuperäisen pelin bonuskortit taas suosivat tiettyjä alueita, jolloin ne entistä enemmän ohjaavat peliä tiettyyn suuntaan. Ja siinä monet bonukset tulee lahjana jollekin pelaajalle, jolloin ne voi vain poimia ja kerätä 3-7 pistettä ilmatteeks, kun muita ei kiinnosta lähteä piruuttaan kiusaamaan toista. Sinänsä kortit kyllä tuovat yhden lisäaspektin peliin, joten ei niiä alkuperäisestä voi oikeen poiskaan jättää. Mutta kortteja pitäisi ehkä olla törkeä määrä ja suunnilleen kaikkiin vähäkin isompiin kaupunkeihin jonkin tyyppistä bonusta, jolloin vain osa korteista ehtisi tulla pelin aikana käyttöön. Näin ollen korttien varaan ei voisi niin paljoa laskea. Toisaalta peliin tulisi randomia, jolloin suotuisa tuuri saattaisi jopa ratkaista pelin bonusten napsahdellessa Hannun Hanhen syliin kerta toisensa jälkeen. En tiä sitte.

Tapanote kirjoitti...

Tarkennetaan hiukan tota Euroopan bonusjärjestelmää. Normaalipelin tapaan vuorojen alussa nostettavat kortit on käytännössä samat, eli kuljetus-, yhdistämis- ja hotellisubsidyjä on tarjolla mutta luonnollisesti euroopan kaupunkeihin. Nämä toimivat samalla tavalla kuin alkuperäisessä. Eilen pelasimme niin, että aluksi otettiin 3 korttia näkyviin ja siitä eteenpäin 1 per kierros. Muitakin määriä voidaan kokeilla.

Sitten se ero tulee Tycoon-korteista. Niitä ei Eurooppa-versiossa käytetä ollenkaan. Sen sijaan pelissä on kymmenen niin sanottua bonuskorttia, joista peliin otetaan aina yksi enemmän kuin on pelaajia. Nämä tuleva kaikki näkyville heti pelin alussa ja kaikki saavat vapaasti tavoitella niistä mitä haluavat. Eilen pelissä oli pisin yhtämittäinen rata, suurin juna ja eniten rahaa. Muita on esim vähiten osakkeita, eniten linkkejä, eniten punaisia linkkejä jne.

Toki näissä on se riski, että -varsinkin- kaksinpelissä voivat vaihtoehdot olla sellaisia, että kasaantuvat toiselle pelaajalle. Eilen saimme kumpikin pisteet junasta ja kaksi muuta tuli mulle. Niillä tein 11 pistettä eroa Jarmoon ja voitin vissiin kuudella pisteellä pelin. Eli en usko, että niillä voi missään olosuhteissa järjetöntä eroa tulla. Ja kun kerran niitä metsästin, niin jäin muussa pelissä jälkeen. Ja kuten sanottua viisinpelissä kortteja on sitten jo 6 pöydällä, eikä ne enää varmaan mitenkään voi mennä kaikki samalle pelaajalle.

Ihan toisena asiana kaksinpelin 10 tyhjää kaupunkia tekee pelistä kyllä tosi "tiukan", eli aika paljon tiukempaa optimointia kuin moninpelissä. Virheisiin ei ole varaa. Jarmollakin tuli yksi ihan hasardivuoro eilen, jossa urbanisoi kaupunkin mustaksi, vaikka vain yhtä hexaa kauempana olisi ollut jo toinen tarjolla. Siihen meni siis 10K ja yksi vuoro, joka olisi voinut jo ratkaista pelin Jarmolle, niin tiukaksi peli lopulta meni. Mulla esim taisi olla vaan just tuo 10K enemmän rahaa millä sain 3 pistettä (eli käytännössä 6 pistettä eroa Jarmoon kun se oli siltä pois). Kaksin- ja kolminpeleissä kun tuotteita tulee niin vähän kentälle, että kaupungit tyhjenevät nopeasti, niin ainakin itseäni houkuttaisi kokeilla vaikka 2-3 kaupunkia pidempään. Nähtäisiin niitä 7-8 juniakin. Eilisessä pelissä ei ollut mitään hyötyä rakentaa 5 suurempaa.

Black Raider kirjoitti...

Kyllä kyllä.

Jarmohan kirjoitti tosiaan, että:
"Tycoon-kortteja ei ole tässä versiossa jaossa, vaan pöytään lyödään kolme bonuskorttia, joita jokainen saa yrittää vapaasti toteuttaa."

Siis TYCOON. Ommä tyhmä. Meitsi kun ei tyhmänä tajunnu mistään mitään, vaan rupes jauhaan jostain action korteista vai mitä ne ny oli. No analyysi on aina hyvästä. Just.

No onneks siä peräs oli tua "en tiä sitte" niin se vapauttaa kaikesta vastuusta...

Tapanote kirjoitti...

Viikolla pelatut 3 peliä RRT-eurooppaa nostivat sen tällä hetkellä suosikkipelikseni. Joku siinä viehättää vielä enemmän kuin tietokoneversiossa. Ehkä siinä on samaa tuntua kuin Race for the Galaxyssä siinä mielessä, että periaatteessa radasta ja junasta voisi tehdä vaikka kuinka suuren, karttaa ja komponentteja riittäisi, mutta vuoroja ei. Peli päättyy aina väistämättä ennen kuin hirmumonstereita on rakennettu. Viimeisimmissä peleissä myös aluksi vaivannut pelin kesto ei ole enää haitannut vähääkään. Toisaalta pelit on olleet kolminpelejä, eli luonnollisesti nopeampia. Tälläisia 1-2 tunnin rykejä tätä lätkisi vaikka kerran päivässä!

Jarmo kirjoitti...

Mä ihan lähden kans tohon Railroadiin. Eurooppakartta on tuonut kaivattua uutuudenviehätystä. Olisko enemmän lisäkarttoja tarjolla? Afrikkaa? Etelä-Amerikkaa? Alkuperäselläki vois silti taas ottaa yhden matsin.

Tapanote kirjoitti...

Etelä-Amerikka on, koitin jo kerran tulostaakin, mutta meni jotenkin käteen. Ilmeisesti se oli suunnattu letterkoon paperille. Täytyy koittaa uusiks joskus.

Jarmo kirjoitti...

Rykästiin Tapanin kans eilen kaksinpelinä RrT Eurooppa. Peli meni ekaa kertaa kunnon pitkäks tycooniväännöks, jossa kuskailtiin ruokoton määrä kuutioita. (kuutioita kyllä olikin täysmäärä, eikä -1/kylä) Molemmat teki aika kasan kaikkia boonussekoja. Molemmat väsäs jopa 30k maksavan linkin. Mä tosin sain Orient Express -linkilläni suoraan 20 pojon bonukset. Ja ne 4 punasta kuutioo, jotka tuli Constantinopoliin, sain kuskattua 8:n mittasilla kuljetuksilla Lontooseen. Tottakai mulla oli se Lontoon hotelliki. Ja tietysti Constantinopolinkin hotelli, jonne taas vein Lontoosta pari punasta niin ikään 9 pojoo/kuljetus. Eli ryöttäset kuljetukset vein pelin lopussa. Tapani vei "tycoon"-bonukset kaikki, tosin "isoin juna" tuli molemmille. Lopulliset pisteet taisi olla Jamo 197, Tapani 161. Huippu mättö!