Hei.
Lautapelifiin joulukalenteri kaupitsi 16. päivän tarjouksenaan Dominion:Alchemyä 16 rahan hintaan. Poikuin kanssa päätimmä panna pystyyn kimppa ja tilata pokkana lisurin lisäksi vielä perusdomin peruspoksin perusversio hintaan -15%. Tai siis oikeastaan tää meidän kimppa meni suurinpiirtein näin:
Harri: *kuluttaa työpäivää selaillen lautapelit.fi:ä* Olispa ny joulukalenteris Domi, olis ny, olis ny, olis ny... JES! EI! Se onki lisäosa. Tai siis juu! JES! Mitäs se peruspeli sitte kustantais? JES! Alennusprosentti! SAMI!!!
Sami: *keskeyttää miljoonatilausneuvottelupuhelun* Njaoo?
Harri: Siä olis lautapelitpistefis perusdomi ja alkemia alennuk...
Sami: Katotaas... joo... mh-m... postiosoite... tilattu.
Harri: Tilasit sitte. Mut ku mä vähä järkeilin että...
Sami: Kimppa.
Harri: ..nii, mutta entäs Markku?
Sami: Mukana.
Harri: Aha, no pitäiskö sille kuitenki ilmottaa?
Sami: Eäh.
Harri: No jos mä ny kuitenki... *Digsbyilee Markun suuntaan* Oot mulle ja Samille sitte velkaa.
Markku: Paljoko?
Harri: 16,20€
Markku: Tonnin mä oon yleensä antanu.
Harri: Sekin käy.
Markku: Kiva. Kuulemiin.
Harri: Haluatko edes tietää miks oot velkaa?
Markku: Asioilla on tapana järjestyä. Luotan teihin.
OOOLI SE HUONO LUOTTAMUS. Seuraavana ehtoona, eli eilen, päästiin jo mättään alkemiasekoo. Dominoili!
Katotaas sitte vähä mitä oltiin mieltä ja mitä koettiin ja nähtiin ja näin ja pois ja päin. Lukijan on varmaan helpotuksen vuoksi parempi ottaa kertomukseni rinnalle alkemiakortit näkyviin kukin tästä: DOMINION:ALKEMIAN SUOMENKIELISET KORTIT KUVINA
Alkemian teemana on pullottelu. Mukana on siis erikoisvaluutta, eli potion, eli rohto, eli pullo. Teeman hengessä meillä olikin Samin kanssa oma pullo mukana. 10/12 Alkemian valtakuntakortista vaatii ostettaessa perushintansa lisäksi pullon. Toinen noista kahdesta "pullottomasta" kortista kuitenkin pelatessa keinottelee pulloilla. Vain siis yhdellä lisurin korteista ei ole pullojen kanssa (välttämättä) mitään tekemistä. Kyllä pullo hyvä on.
Pelattiin kaksi erää. Suositus kait on että jos setuppiin valikoidaan alkemiakortteja, olisi oikea määrä 3-5kpl. Ensimmäinen päätettiin vetää suhteessa 4alkemia/6perus, johon arpoutui:
Yliopisto
Oppipoika
Apteekkari
Alkemisti
Seikkailija
Raatihuone
Kaivos
Koronkiskuri
Takomo
Valtaistuinsali
Tässä oli korttien perusteella selkeä haju: Rahaa, rahaa, läänejä. Etenkin peruskortit olivat omiaan vahvistamaan tätä hajua. Tämä hieman nakersikin alkemiakorttien viehätystä. Näistä ainoastaan Alkemisti oli käyttökelpoinen, oikeastaan jopa ryötäs, tähän setuppiin.
Alkemistilla oli tosiaan kiva napsia lisäkortteja- ja toimintoja, varsinkin valtaistuinsalittamalla. Kaiken huipuksi, jos vielä löytyi pöytään pullo, sai Alkemistin poistaa nostopakan päälle ja seuraavalla kierroksellakin peliin. Itsellä kävi jopa sellainen tuuri, että pelissä oli kaksi alkemistia ja pullo, mikä tiesi kahden alkemistin preesenssiä seuraavassakin kädessä. Kyllä pullo hyvä on.
Yliopistoa taisi käyttää ainoastaan Sami. Kortti antaa +2 toimintoa ja mahdollisuuden ottaa max 5 rahan hintaisen toimintakortin (Huom! Kortin pitää olla sellainen, jonka hinta on pulloton). Juhlien tai sen sellaisten kanssa tämä varmaan juhlisi, mutta ei oikein tässä setupissa.
Oppipoika suo lisätoiminnon, tuhoaa kortin ja antaa nostaa tuhotun kortin hinnan verran kortteja. Pullollisesta kortista vielä 2 lisäkorttia. Eli esim. Alkemistin tuhoamalla +5 korttia. Näitä ei tainnut käyttää kukaan. Tai no, Harri saattoi käyttääkin, sillä tuhoamispakasta löytyi yksi Seikkailija. Olisi varmaan pelin edetessä ollutkin ihan käyttökelpoinen, jos vain peli ei olisi ollut niin nopeasti ohi. Tämä kortti varmaan toimii hienosti yhteistyössä Yliopiston kanssa, Yliopisto kun tehtailee kortteja ja oppipoika tuhoaa, mutta kuten sanottua, se olisi vaatinut kinkkisemmän ja pidemmän erän, että olisi lähtenyt sellaista testimielessä kokeilemaan.
Setupin kenties turhin alkemiakortti oli Apteekkari. Sillä ei tiemmä juuri muuta tekoa ole, kuin alkupelissä, jos silloinkaan. Eipä tainnut tässä erässä edes ostaa kukaan, varsinkin kun kuparille oli tarjolla tehokas tuhoamiskoneisto.
Peli ratkaistiin siis Läänikilpajuoksulla, jonka voitti Harri. Pisteet taisi mennä Harrille 36, mulle 30 ja Samille vähän vähemmän. Samin tuuri ei oikein ollut onnekasta, kädessä oli monasti vain 7 rahaa, eli läänitykset harmittavasti karkailivat muiden pakkoihin.
Toinen erä päätettiin vetää sitten suhteessa 5/5 ja hieman kinkkisemmillä alkemiakorteilla. Edellisestä setupista mukaan jäi vain säälistä Apteekkari, jolle päätettiin antaa lisämahdollisuus. Arpa puhui katkeraa kieltään ja huomasimmekin pian, että erästä olisi tulossa hekumallinen:
Apteekkari
Yrttikauppias
Viisasten kivi
Apuolento
Golem
Noita
Kellari
Puutarha
Kylä
Kansleri
Kaksi kiroamiskorttia, eikä yhtään vastavetoa/tuhoajaa. Kellari tosin hieman helpottaisi pakan pläräämistä. Pelissä myös Puutarha, jolla kiroukset voi kääntää voitoksi.
Apuolento (lol) oli kätevä pikkunoita, joka edesauttoi kirouspakan katoamista alta aikayksikön. OIkeastaan jopa parempi kuin noita, kyllä itse ainakin otan mieluummin +1kortti+1toiminto, kuin +2 korttia (ellei sitten noitaa ole ensin kylitetty tai jotenkin muuten jalostettu).
Apteekkari oli tässä erässä käytännöllisempi kuin äsköisessä, mutta tässäkin se jäi pahasti mielenkiintoisempien korttien jalkoihin. Sami taisi kerran sen avulla pelastaa itselleen läänin, mutta muuten jäi näkymättömiin.
Yrttikauppias on suht mehukas pullottomaksi halpiskortiksi, ei niinkään lisäoston ja -rahan ansiosta, vaan sen, että yhden käyttämänsä rahakortin saa viedä takaisin nostopakan päälle. Kätevää, esimerkiksi jos pakan päälle löytyy pistettäväksi kultaa. Pullokin käy, mutta kaiken mieluiten...
Viisasten kivi, joka oli varsinkin tällaiseen setuppiin rietas. Nosto- ja poistopakan korttien lukumäärä per 5 on yhtäkuin viisasten kiven valuutta-arvo. Tässäkin, kun puhuttiin helposti 30-35 kortin pakoista, niin kivi oli yhtäkuin 6-7 rahaa. Eijjys. Niin sitä vaan kirottunakin vedellään läänejä. Viisasten kivi toimii siis vähän niinkuin puutarha, mutta puhutaan rahoista. Nyt vasta jälkeenpäin huomasi, että esim. setupissa mukana ollut kansleri olisi nopeuttanut viisasten kiven jälleenkäteytymistä. Ei siis yhtä nopeasti kuin Yrttikauppias, mutta kuitenkin.
Viides ja viimeinen alkemiakortti oli Golem, jolle jäi tällä kertaa uhrin osa. Kaikki sen halusivat kyllä ostaa ja hyödyllinenkin se olisi varmasti ollut (plärää nostopakkaa, kunnes nostat kaksi toimintoa ja pelaa ne. Huom. Pelaa!! Se oli käsky. Poista muut nostetut kortit). Sillä olisi kätevästi skipitieerannut kirouksia, mutta myös pahimmassa tapauksessa isoja rahoja. Mitään "vaarallisia" toimintoja, joiden vuoksi pelaamispakko olisi pelottanut, ei kuitenkaan tässä setupissa ollut. Mutta niin, aina oli joko liian vähän tai liikaa rahaa Golemin ostamiseen, joten se sai luvan jäädä odottamaan suotuisampia olosuhteita.
Vaikka peli loppuikin Läänien ehtymiseen, kesti se silti oman aikansa. (Tapanille: Ei, en muista tarkkaa aikaa). Olisi kuitenkin kestänyt huomattavasti pidempään ilman Viisasten kiveä. Minä ja Sami saatiin pakkamme ylittämään 40 korttia, mutta koska itse sain 4 puutarhaa Samin yhtä vastaan, meni voitto meikäläiselle: 46 pistettä. Samilla 38, Harri 28. Harrille valkeni Viisasten kiven ryöttämyksellisyys auttamattomasti liian myöhään.
Oli muuten harvoja pelejä, jossa Kylät jäi ostamatta, saati pelaamatta, saati kombottamatta.
Vuoroaan jäivät siis vielä odottamaan kaikkein seoimmat kortit: Riivaus ja Ennemalja, sekä Transmutaatio ja Viinitarha. Näistä kenties lisää myöhemmin.
---
Pelasimme vielä illan päätteeksi pari erää Fairy Taleä, sisäistyttääksemme Samin peliin lopullisesti. Onnistuihan se. Eka erä meni keekoillessa ja pisteitäkin tuli, mutta toisessa erässä Sami painoi raakaa tehtäväsettiä ja oli ylittämässä 50 pistettä. Pelin viimeisellä kortilla kuitenkin SEKÄ minä ETTÄ Harri pelattiin pilailukortti, joka kääntää kaikilta punaisen nurin. Mulle se maksoi 2p, Harrille 9p ja Samille 14p. Voitto siis mulle 40p, Sami 36p ja Harri vähä vähempi.
3 kommenttia:
Raporttina moni.
Oli sitte pitkempi aika edellisestä väännöstä. Taisi olla sama ryhmä silloinkin dominoimassa.
Huippuja kortteja oli alkemiassa. Ekas pelis oli tosiaan liian paljon niitä perushyviä kortteja peruställistä että alkemian kortit jäi vähäiselle huomiolle. Reitti voittoon oli selkeä: Ekalla vuorolla koronkiskuri pakkaan ja sitte rahaa, rahaa, rahaa, lääniä, rahaa, lääniä. Taisi sinne pakkaan yks raatohuone ja seikkailija tiensä löytää.
Toisessa erässä sitten valkkailtiin vähä enemmän kortteja ja saatiin paljon mielenkiintoisempi setuppi ja alkemian kortit pelasi isoa roolia lopputätinöis.
Perusväkevää raportointia Markulta.
Vaikuttaa kolmosen noililta Alkemia. Joulunaikaan peliä vaan pystyyn. Ja vähä ennemminki.
Mielenkiintosia kortteja, ja hyva etta on nyt vaha lisuriaki liikentees niin tulee useammin pelattua domia livena.
Huippu peli, mutta liian harvoin tulee pelattua.
Lähetä kommentti