maanantai 13. joulukuuta 2010

Seppo Merilokki

Toinen peli, minkä hankin lautapelit.fin joulualesta. Myös korttipeli, jokusella pahvisella merkillä höystettynä. Pelasimme ehtooyöllä yhden pelin ryhmällä Minä, Viona, Markku, Sami.
Idea banaanin kuoressa:
1. Jaetaan kortit tasan pelaajien kesken.
2. Ensimmäisellä vuorolla tehdään tikkiennuste, eli otetaan värikkäitä pahvin paloja sen mukaan mitä tikkejä uskoo tekevänsä. Yksi pelaaja voi vaihtoehtoisesti ottaa sabotöörin, jonka tehtävänä on ainoastaan söheltää muiden tikkejä.
3. Pelataan korteilla tikkiä ja yritetään päästä omista nappuloista eroon ja samalla yritetään olla voittamatta tikkejä mitä EI ole ennustanut voittavansa.
4. Lasketaan pisteet. Nolla on paras. Pelissä ei voi saada plussapisteitä. Yritetään siis saada mahdollisimman vähän miinusta.
5. Pelataan niin monta kierrosta kuin on pelaajia ja lasketaan kierrosten pisteet yhteen ja nähdään kuka saa olla miestä.

Meillä pisteet meni seuraavasti:
Markku -14
Viona -16
Harri -20
Sami -23

Yhteenveto
Kukaan ei haukkunut peliä ihan suohon, joten oli se ihan kiva. Ainut mikä aiheutti hämminkiä pelin aikana oli tikkisäännöt, eli mitä korttia saa pelata ja mitä korttia on pakko pelata. Tikin luonteeseen kuuluu tietynlainen luottamusaspekti; omia kortteja ei näytetä muille, mutta kuitenkin on pakko tunnustaa väriä(maata) jos pystyy.
Tärkeimpänä juttuna pidän kuitenkin sitä että Sami ei voittanut.

(Seppo Merilokki = Steven Seagal = Sieben Siegel = 7 Signum)

5 kommenttia:

Tapanote kirjoitti...

Mitä sillä sabotöörillä sitte tehtiin tarkemmin?

Oon pelannut tätä joskus kauan sitten mutten muista oliko meillä sabotööri käytössä tai valittiko sitä kukaan. Vai oliko se automaattinen?

Tapanote kirjoitti...

Kauanko muuten tää peli kesti?

Tapanote kirjoitti...

Tikkitouhusta vielä, että ei kai siinä sinänsä luottaa tartte ku eikö kaikki kortit pelata?

Eli kyllähän sen aina näkis jos joku pelais väärin.

Hapa kirjoitti...

Sabotööri ei tee varsinaisesti yhtään mitään. Pelaaja joka ottaa sen roolin alottaa kierroksen -5 pisteellä eikä voi saada enempää miinusta mutta voi vähentää miinuksiansa. Sabotööri pelaa tikkejä aivan kuten kaikki muutkin mutta ideana on voittaa tikkejä mitä muut haluaa ja yrittää antaa muiden voittaa sellaisia tikkejä jotka ovat epäedullisia heille.
Sabotöörin voi valita vain yksi pelaaja, mutta kenenkään ei ole pakko ottaa sitä. Ohjeissa oli oikein strateginen neuvo, että milloin se kannattaa ottaa.
Ei taidettu seurata pelin kestoa mutta oli joka tapaukses opettelukerta kaikille.

Hapa kirjoitti...

Jos vaikka huijaa ensimmäises ja viimeises tikis ni ei sitä helposti muista mitä siinä välis on kukin pelannu. Niin et on siinä aika helppoa pelata väärin tahallaan tai vahingos niin ettei muut sitä huomaa.