maanantai 6. joulukuuta 2010

Lautapeliturnauksen jälkilöylyjä..

Oli ääryyden skabat!

Ensinnäkin komiaa, että kaikki etukäteen ilmoittaneet tulivat paikalle ja pelasivat loppuun saakka. Noili3! Omia ajatuksia geimeistä:

Turnaus alkoi klo 11, kun pöytiin nasautettiin Pompeiji. Ite tullu hiukan vähemmän pelattua, mutta peli on helppo oppia ja mulla on ollu heti alusta asti hyväks todettu strategia laittaa ukot mahdollisimman lähelle exittejä, vaikkei sitte saisikaan niin paljoo niitä sinne laudalle. Meidän pöydäs (mä, Tapani, Markku, Santtu) Markku sai selkeesti eniten ukkoja pöydälle, peräti 19, kun itellä oli muistaakseni vaan 12. Peli eteni tasasesti koko ajan, mutta lopulta mä sitte sain jopa 9 ukkoa ulos kaupungista ja sillä irtos voitto.

Seuraavana kaikille tuttu juttu, eli Dominion. Meidän "poolis" mä, Tapani, Tare ja Heidi. Setuppi oli kinkkinen, kun lisätoimintoja ei saanut kuin kellarista ja silläkin vain 1. Eli rahaa, rahaa, rahaa ja muutostyötä. Ite otin ekana läänin ja sitten tasatahtiin edettiin. Peli ratkesi, kun Heidi ei saanut viimeistä lääniä vuorollaan ja mä olin seuraavana vuorossa. Käteen osui muutostyö, jolla kultaraha muuttui lääniksi ja parilla kuparilla vielä tila kaupan päälle. Toinen voitto meitsille. Noilers.

Kolmas peli Menolippu Eurooppa on myös paljon pelattu, joskaan ei ihan viime aikoina. Pari kertaa onneksi Rossin kanssa otettiin ihan viikko takaperin - eli hyvässä muistissa oli. Mun kans pöytään istuivat Tare, Heikki ja Santeri. Itellä hyvät alotusreitit, joista sain surutta pitää 3/4. Sain hyvissä ajoin jo pitkän reitin valmiiksi ja pari pienempää siihen varrelle. Kollasin lisää reittejä ja sieltä napsui sopivia pätkiä kivasti. Olin selkeästi kärjessä koko ajan ja sainkin 7 reittiä tehtyä jo paljon ennen kuin peli loppui. Vähän turhaan aikailin pelin lopettamisen kanssa ja Heikki päätti taistella vielä voitosta pelaamalla venäläistä rulettia reittipakalla. Otti kolme, joista kaksi valmiina tehtynä! Munkkikin kävi.. Mutta PAHIN oli, kun peli päättyi ja oli yksi vuoro enää kullakin. Heikki otti VIIMEISEN reitin (oli siis enää 1 jäljellä) ja se oli VALMIS! Puhutaan jo tuurista. Heikki saikin lopulta reiteistä paremmat pisteet ku mä ja jäi vaivaiset 6 pistettä voitosta. Puhdas hattutemppu mulle! Career: 3/0/0/0.

Notre Dame on yksi suosikkipeleistäni ja siinä olen aina pärjännyt hyvin. Tosin samassa pöydässä oli Tapani, joka hallitsee pelin strategiat ehkä parhaiten meidän porukasta. Mulla peli alko täydellisesti ja jo alkuvaiheeessa voitto oli käytännössä ratkennut ja tiesi, että mun loppupisteet tulee oleen ryöttäset. Heikki tarjoili sairaalan A2-vaiheessa ja A3-vaiheen jälkeen mulla oli sairaalas 3 ja puistos 4 äijää ja rahaa raakasti. Tapani ennusti, että 90 pojooki saattaa paukkua. No mun peli solju eteenpäin niinku tanssi ja menin esim B-vaiheessa täydellä höökillä Notreen ja sain sen viä yksin. Noilimpää! Lopussa puistoon 6 äijää ja tasan 90 points! Eli tautiset. Tää oli päivän ylivoimasin ja ryättäsin voitto, ku Tapani oli kakkonen 65:llä pojolla. Career: 4/0/0/0.

Viides peli oli pedattu mulle. Ei muuten, mutta ku se oli Race For The Galaxy! OOOOOOOOOOOOlimmä huono siinä! Oon pelannu sitä sen 500 peliä ainaki. Pöytään tosin osui Tarmo ja Markku, jotka osaavat pelin - joskaan kokemusta ei ole samaa luokkaa ku ittellä. Neljäs pöydässä Mari, joka pelasi enemmänkin "saadaan tämäki pois alta" -strategialla =) Ei taida olla naisten suosikkipeli. No oma suosikki on ja pelin aloitus oli vielä täydellinen: alotusplaneetta Doomed World ja alotuskäteen Battle Gem Consortium, joka on paras tuotantoplaneetta. Peli hiukan takkusi, kun en saanut kunnon produce/consume*2 -kierrettä päälle. Tosin sain heti alkuvaiheessa pelin parhaan kortin pöytään: Pan-Galactic Research. Peli tuntui olevan sinetöity mulle, mutta Tarmo latoi korttia pöytään military-taktiikallaan hyvää tahtia. Tare sai myös hyvät bonukset 6-developistaan, peräti 14. Se ei kuitenkaan riittänyt voittoon vaan mun voittopistelaatat, arvokkaat kortit ja hyvä 6-dev jyräsivät ja viides ykkössija mulle oli tosiasia. Career: 5/0/0/0. Aikamoinen draivi päällä.

Viimeistä edellisenä pelinä leppoisa Fairy Tale. Helppo oppia ja nopea pelata. Päivän peleistä tuurielementti voimakkaimmin mukana. Tätä oli kuitenkin viisaasti tasoitettu sillä, että peliä pelattiin kolme erää kummassakin pöydässä ja yhteispisteet ratkaisivat pöydän sisäisen paremmuusjärjestyksen. Meidän "puuli": mä, Markku, Heidi ja Heikki. Mun eka erä oli katastrofi. Multa huntattiin KAKSI korttia samassa pelissä. Se on jo epätodennäköistä, kun hunttikortteja on koko pakassa kolme. No ei voinu mitää, 29 pisteeseen kykenin ja sillä ei ollut edes erän viimeinen. Heidi piti perää 28:lla. Markku otti kovat pisteet 44 ja hyvän kiinnityksen Fairy Talen voittoon. Seuraavassa erässä oma peli onnistui paremmin, sain 46p ja otin erävoiton, Markku kuitenkin turhan lähellä 42:lla pisteellään. Kolmas erä varmisti Markun suvereenin voiton. Itse pidin kakkossijan - ensimmäinen särö täydelliseen sarjaan: 5/1/0/0.

Päivä päätettiin itseoikeutetusti Puerto Ricolla, illan "isolla pelillä". Tästä pelistä ei voi olla pitämättä. Kaikilla pelistä jonkin verran kokemusta, itselle etukäteen heikoin lenkki. Aika vähän pelejä takana ja sääntöjen osaamisessa hieman puutteita, strategioista puhumattakaan. Lähdin takki auki peliin ilman sen suurempia tavoitteita, olin jo varmistanut turnausvoiton. Meidän pöytä: mä, Heidi, Santtu ja Mari. Selkeä strateginen ero oli, että minä ja Mari otettiin 4 louhosta, Heidi ja Santtu ei yhtään. He perustivat pelinsä tuotanto/myynti -bisnekseen. Heidi oli paras laivaamaan ja rakensi bonusrakennuksen, joka antaa voittopisteistä lisäpisteitä 1 per 4vp. Mun bonukset tuli violeteista rakennuksista, joita mulla olikin 9. Mari sai bonuksensa uudisraivaajista (en viitti käyttää n-sanaa) ja Santeri tuotantorakennuksista ja täytetyistä saariruuduista. Peli oli jännittävä ja ennen pisteiden laskua ei osannut sanoa yhtään kuka voittaa. Santeri oli kyllä vahvoilla kahdella bonustöllillään ja ottikin lopulta voiton (kun tajusi laskea pisteet myös rakennuksista itsestään) =) 58 pistettä on kova suoritus! Heidi nappasi kakkossijan. Kuten Mari omassa viestissään jo mainitsi, meidän pöydän viimeinen sija meni pisteillä 48 ja toisessa pöydässä sillä voitettiin ylivoimaisesti. Huippu peli tämä Puerto! Huono pelin tuntemukseni näkyi ja otin päivän huonoimman sijoitukseni oltuani vasta kolmas. Lopullinen henk.koht. tilasto näytti kuitenkin hyvältä: 5/1/1/0. Ja pisteitä 25/28. Paha parantaa enää ensi vuonna.

Päivästä jäi törkeen hyvä fiilis ja olisinkin halunnut jatkaa pelaamista vielä muutaman tunnin koko porukalla =) No onneks Tare tuli meille viä ehtoolla ja otettiin Mallorca (mulle eka kerta) ja Roll Truuti, jonka voitin ylivoimasesti 10 pisteellä! Muiden pisteet: Tapani 5, Heidi 5, Tare 2. =) LOL!

Päivän statistiikkoja:

8 pelaajaa (6 miestä, 2 naista)
7 lautapeliä 10 tuntiin (2 pöydäs samanaikaisesti joka peli)
glögiä 4 litraa
kahvia 2 pannullista
karkkia 800 grammaa
kitaran soittoa n. pari tuntia
ääryyttä MELIJO!
Noilia 3.

stop

1 kommentti:

Tapanote kirjoitti...

Onnittelut reilusta voitosta ja kiitokset klökistä ja ruuista.

Kaikin puolin kivat kisat vaikka voititkin.