lauantai 15. syyskuuta 2007

Power Gridiä pidemmän kautta

Perjantai-ilta sessioon Kankaanpäähän saatiin paikalle Mika, Jussi, Tare ja allekirjoittanut.

Ilta aloitettiin Isis & Osiriksella, joka oli totuttuun tapaan tiukka ja vähäpisteinen. Isompia virheitä ei kukaan tehnyt ja kuten arvata saattaa silloin ei kukaan pääse karkaamaan. Jussilla kävi hiukan huono tuuri laattojen kanssa, joten pisteet taisivat jäädä miinus yhteen. Muut sitten keräsivät täsmälleen samat pisteet eli huimat 4. Tämä peli kyllä puoltaa paikkansa kevyenä fillerinä. Yksi kaikkein nopeimmista peleistä, ellei nopein mitä porukalla on. Liikaa vaihtoehtoja ei pelissä ole, eikä näin vuorot kestä kovin kauan. Lisäksi säännöt selittää 25 sekunnissa, ja alkuvalmistelut ovat vielä nopeammat.

Pääpelinä sitten pelattiin Power Grid, jota ainakin itse odotin ihan vesi kielellä. Vaikka peli oli parilla edellisellä kerralla venähtänyt pitkäksi, en ollut yhtään kyllästynyt, vaan ihan innolla pelaamassa. Peliä aloiteltiin siinä illansuussa noin yhdeksän aikoihin.

Pelasimme Saksan kartalla, ja neljällä alueella, joten kartalla ei tilaa ylenmäärin ollut. Mika aloitti idemmästä ja muut enemmän kartan vasemmalta reunalta. Peli oli alussa melko rauhallista, ja kaikki panostivat halvimpiin tuotantolaitoksiin, eikä kenelläkään ollu ihan hirveätä hinkua rakennella talojakaan. Jussi avasi pelin ostamalla isomman laitoksen paljon muita aiemmin, ja lähti sitten talonrakennuspolulle, eli tietoisesti otti huonon position toimintakierroksilla, mutta koitti samaan aikaan pitää ison etumatkan muihin. Käytännön syistä minä pitäydyin tosi alhaisessa tuotannossa ja rakentelussa. Tällä pidin parasta positiosta suurimman osan pelistä.

Mitään valtavia eroja ei pelin aikana tuntunut tulevan, ja edistyminen oli melko hidasta. Uskoisin sen johtuvan siitä, että alussa tarjolla oli halvimpien laitosten lisäksi vain keskitason laitoksia. Isot pysyttelivät "future marketissa", eikä tietysti markkinat juuri vaihtuneet, koska kukaan ei halunnut huutaa mitään keskilaitoksista. Omalta osaltani epäilen, että tämä oli pääsyy pelin venymiseen todella pitkäksi. Vuoroja pelissä tuli varmasti useampi kuin yleensä. Tulevissa peleissä vosi jopa harkita pelin nopeuttamista hiukan sillä, että otettaisiin jonkun verran keskikoon laitoksia pois pakasta. Tai sitten randomilla useita laitoksia. Tämä ensinnäkin toisi markettiin eloa todennäköisesti enemmän, ja lisäksi toisi Step 3n peliin aiemmin. Itseäni vähän tökkii se, että kolmas vaihe ei oikeastaan koskaan kestä kuin pari kierrosta, tai vain yhden. Kolmannen vaiheen pidempi kesto voisi tuoda enemmän mielenkiintoa peliin, tai ainakin vähän uutta virtaa.

Jussi vei pelin kakkosvaiheeseen ja sen jälkeen rakentelu oli jonkun verran vilkkaampaa muutaman kierroksen ajan. Jussi jatkoi omia polkujaan kolmannen vaiheen alussa. Näytti siltä, että Jussi voisi saada jo putiikin kiinni, joten tässä vaiheessa itse painoin paniikkinappulaa ja tein hullun ultimatekierroksen, jossa tuuttasin 6 taloa (9->15) ja sähköt niihin kaikkin samalla kierroksella. Mika ja Tarmo seurasivat perässä ja taloja ilmaantui kartalle samalla kierroksella parisenkymmentä. Lopulta kävi ilmi, ettei se sittenkään ollut vielä viimeinen kierros, taloja oli lopulta Jussilla ja Tarmolla 16, ja Mikalla ja mulla 15. Näin sitten vielä yksi kierros rähinää tarviittiin.

Jussi ja Mika tekivät omat ratkaisunsa marketissa, ja sitten minä ja Tarmo aloitimme noin vuosisadan kestäneen laskelmoinnin optimaalisista siirroista viimeisellä kierroksella. Itselleni se oli mahdollista ja helppoa, koska ongin parhaan position, eli tiesin talojen ja tavaroiden hinnat täsmälleen. Tarmolla oli 7 rahaa enemmän käytössä, mutta silti kävi selväksi, että minä pystyin tarjoamaan tarpeeksi isosta 7n talon roskalaitoksesta, joten pystyin tuottamaan sähköt 18 taloon, joka riitti voittoon ohi Jussin ja Tarmon 17 ja Mikan 15. Tämä viimeinen kierros kesti varmasti pidempään kuin yksikään kierros koskaan ennemmin. Tässä keskusteltiin melko pitkään siitä, että olisiko joku shakkikello tarpeen, koska tässä tapauksessa optimaalisen ratkaisun pystyi kyllä laskemaan tarpeeksi suurella miettimisellä, koska kaikki informaatio oli saatavilla. Ehkä tuo satunnaisuuden puute on joissakin peleissä jopa liian ilmeinen?

Peli oli jännä ja kulki mielenkiintoisesti, mutta ei tälläisen ison pelin soisi päättyvän joka kerta tälläiseen antikliimaksiin. Viimeinen vuoro kesti aivan liian kauan, ja vaikka voittaja oikeastaan tiedettiin 30min aiemmin, se piti laskea ja kierrellä ja varmistella moneen kertaan, ja itse olin tässä pääsyypää. Jotenkin tuota pelin kestoa pitäisi pystyä rajaamaan, mutta kuitenkin niin, että kaikki pelaajat tuntevat saaneensa yhtäläiset mahdollisuudet ja pelanneensa parhaansa mukaan. Kellon kanssa tietysti voi jäädä harmittamaan, mutta ainakin itse mielelläni sitä ainakin kokeilisin. Olisihan se tietysti hieman eri peli, mutta kun tavallisella tavalla on vähän ilo kateissa, niin miksie sitä voisi kokeilla. Kaikki mahdolliset ideat olisivat hyviä, sillä peli on muuten mielenkiintoinen, ja ihan jännä.

-----------
Pelaajat:
  • Mika
  • Jussi
  • Tarmo
  • Tapani
Pelit & Tulokset:

  • Isis & Osiris: Mika, Tarmo, Tapani 4 - Jussi -1
  • Power Grid: Tapani 18, Tarmo 17, Jussi 17, Mika 15

2 kommenttia:

Mika K. kirjoitti...

Pieni korjaus lopputulokseen, eli omat pisteeni olivat 15, ei 14.

Varsin mukava peli lukuunottamatta jo mainittuja ongelmia step 3:sen kestossa ja muutenkin pelin pitkässä kestossa.

Tapanote kirjoitti...

Pisteet korjattu, olinkin aika epävarma noiden pisteiden suhteen. Varsinkin kun niitä ei sitten oikeastaan edes laskettu lopussa.