sunnuntai 9. syyskuuta 2007

Shogun kaksinpelinä

Torstai-iltana Jarmon kanssa kokeiltiin miten Shogun vääntäytyy kaksinpeliin. Geekissä oli 2-peli varianttiin ehdotus, jossa pelataan muuten kolminpelisäännöillä kuupuolella, mutta jätetään tummanruskeat provinssit kokonaan pois pelistä. (Kolminpelissähän jo muutenkin jätetään valkoisella reunuksella merkityt alueet pois). Aluksi siis yhdeksän provinssia ja 18 rahaa, ja muutkin asettelut kuin kolminpelissä.

Provinssit draftattiin kahdella avonaisella kortilla tai pakasta arvalla. Jarmo sai alueensa strategisesti mielenkiintoisesti. Provinssit olivat kartan keskikohdan molemmin puolin, ja aivan keskelle jäi muutama tyhjä provinssi. Minä taas keräilin kaksi eri keskusta, eli aivan kartan vasempaan ja oikeaan reunaan. Lähtökohtaisesti sain siis ehkä hiukan paremmat resurssit, mutta heti alusta oli selvä, että laajennusvaraa on huomattavan vähän.

Ensimmäisen vuoden aikaa tietysti keskityimme molemmat rakentelemaan suojia "rajoille" ja niiden taakse kulttuuria. Ensimmäisen vuoden pisteytyksessä olikin sitten tilanne muuten täsmälleen sama, mutta Jarmo oli napannut 2 provinssia enemmän itselleen. Toisen vuoden tiedettiin heti olevan leutotalvinen, joten valloittaa olisi voinut määrättömästi eikä riisista ollut huolta. Jarmo onnistuikin tässä projektissa paremmin, ja keräsi alueita niin huoletta, että oli jopa varaa hävitä lopussa yksi revoltti talonpojille.

Ennen toisen vuoden syksyä näytti siltä (ja laskinkin oikein), että tarvitsen melkoista tuuria, että all-in rähinäni onnistuisi, koska olin epäonnistunut parissa coinfliphyökkäyksessä sekä talopoikia, että Jarmoa vastaan. Jälkimmäinen tappio aiheutti sen, että jätin Hokin (paras alueeni) auki, ja Jarmo pääsi rokottamaan, joka johti siihen, että tiesin kahden rakennuksen Bingoni olevan hyökkäyksen kohteena viimeisen syksynä. Olisinkin tarvinnut melkoista tuuria säilyttämään nuo kolme pistettä, sekä samaan aikaan onnistumaan kolmen toiminnon Shinanokampanjassa (+1 armeija -> siirto ja kaksi eri hyökkäystä), millä vielä olisin pystynyt kampeamaan itselleni 3 pisteen voiton. Shinanorähinä onnistui kuin onnistuikin, mutta Bingosta en pystynyt pitämään kiinni, ja Jarmo vei odotetusti ja ansaitusti voiton. Rakennusenemmistöillä onnistuin kuitenkin pitämään eron siedettävässä 3 pisteessä.

Kaiken kaikkiaan kokemus oli positiivinen ja sopivassa paikassa tulee varmasti pelattua toistekin kahdestaan. Myös kolmen vuoden peliä voisi kokeilla. Tosin molemmat epäilimme, miten rahat ja armeijat riittäisivät, sillä kahden vuoden pelissäkin molemmat olivat kummallakin välillä nollassa. Peliaikaa vilkuilimme hiukan. Drafti kesti 10 min, ensimmäinen vuosi 45 min ja toinen vuosi tasan tunnin, joten alle kahteen tuntiin puristettiin.

-------
Pelaajat:
  • Jarmo
  • Tapani
Pelit & tulokset
  • Shogun - Jarmo 40 - Tapani 37


Ei kommentteja: