tiistai 12. tammikuuta 2010

Strategiajuttuja 4a: Dominion (pakan pienennys)

Vois jatkaa tota strategiajupinaa, mitä joskus pistin Puertosta ja Reiskasta. Eli Dominionista tällä kertaa niin, että porukalla vois painaa jotain pientä analyysiä erilaisista Domin korteista, ja omia mielipiteitä korttien vahvuuksista ja millon ja miten niitä tulee pelattua, jos ollenkaan.

Ekaks vois ottaa pientä jupinaa pakanpienennyskorteista. Tärkein näistä on varmaankin kaikkien mielestä Kappeli, jolla siis tuhotaan kädestä vapaavalintainen määrä kortteja, eikä kortilla ole muuta funktiota. Itse ainakin pelaan Kappelin kautta oikeastaan lähes aina kun se setuppiin osuu. Sillä pääsee hyvin eroon Kuparista ja Tiloista (joskus niinkin hyvin, ettei muista ottaa yhtään isompaa rahaa ajoissa) ja se on myös käyttökelpoinen Noita-setupeissa kirousten poistoon. Kappelin huono puoli on luonnollisesti se, että se itse tunkkaa pakkaa sitten kun ne turhat kortit on heitetty mettään. Tämän takia harvoin ostan enempää kuin yhden Kappelin ja senkin mahdollisimman äkkiä, yleensä ensimmäisenä tai toisena. Oikeastaan vain jos Varas tai Puutarhat ovat mukana setupissa, tulee harkittua Kappelin ostoa.

Moneylender (vai mikä se on millä voi heittää kuparin mäkeen ja +3 rahaa) toimii yleensä varsinkin pelin alkupuolella hyvin, mutta kuten Kappelikin, alkaa tunkata pakkaa myöhemmin. Sen takia kortti on erityisen käyttökelpoinen jos setupissa on Remodeli, jolla sen voi myöhemmin vaihtaa joksikin muuksi. Tätä tulee käytettyä suht usein, ei kuitenkaan samalla tavalla kuin Kappelia.

Mitäs muita pakan pienentäjiä on ja miten niitä käytätte?
Ollaanko Kappelista ja Moneylenderistä samaa mieltä?

4 kommenttia:

Elaijah Kimbalei kirjoitti...

Mua ei peleis mikään vituta niin ku nua kappelit ja puutarhat. Yks vetää tajutonta kappelisekoo ja huhtoo pelin jollain seittemällä kortilla samalla ku toinen paisuttaa pakkaansa puutarhilla ja itte oot sitte siinä välis. Yrität tuhota kuparin sieltä ja toisen täältä ja samalla napata muutaman gardenin vaikket niillä hevonhelvettiä tee, mutta et halua kaikkien päätyvän yhdelle tyypille.

Mutta jos pysyttäis asias, ni noista mitä Tapani mainitti ni tuo Moneylender on mulla kyllä aina ku se setupis on mukana. Kappeliakin joskus käytän kupareitten ja kirousten heivaamiseen, mutta se jotenki sotii mun ideologiaa vastaan tuhota pisteitä, vaikka onkin ilmeistä, että sellainen ainakin taitavempaa pelaajaa hyödyttäis. Sen lisäks, etten osaa kappelia käyttää oikein, niin toinen seikka mikä vaikuttaa sen epäsuosimiseen on, että se on liian halpa. Varsinkin kun hyljeksin kortteja, mitkä suo lisäostoja.

Muiden lisäosien pakanpienennyskortteja mitä ny juolahti mieleen:

INTRIGUE

Masquerade: +2 korttia, kaikki antaa vasemmanpuoliselle pelaajalle kortin, voit tuhota yhden kortin kädestä.

Trading Post: tuhoa 2 korttia kädestä, ota hopea käteen.

Steward: valitse joko +2 korttia, +2 rahaa, tai tuhoa 2 korttia kädestä.

Tavallaan myös Mining Village: +1 kortti, +2 toimintaa, halutessasi tuhoa tämä kortti -> +2 rahaa.

SEASIDE

Lookout: +1 toiminta, katso pakan 3 päällimmäistä korttia, tuhoa yks, poista yks, laita yks takaisin pakan päälle. (On muuten hyvin samanlainen yhden meitin oman "lisuri"kortin kanssa).

Salvager: +1 osto, tuhoa kortti -> +X rahaa (X= tuhotun kortin hinta).

Ambassador (hyökkäys): Näytä kortti kädestäsi, palauta se ja jos kädessä toinenkin samanlainen, niin molemmat supplypinoon -> muut saa yhden kyseistä korttia.

Sitten nää pari erikoisempaa, jotka ei varsinaisesti tuhoa:

Island: +2 pistettä, heitä tämä ja joku toinen kortti kädestä sivuun ja palauta pakkaan pelin päättyessä.

Ja ääryysrajatapaus:

Native Village: +2 actionia, valitse jompikumpi - joko heität kortin pakan päältä sivuun "native village -alustalle" tai palauta kaikki villagessa olevat kortit käteen.

Sitten on vielä Embargo, joka käytön jälkeen tuhoaa ittensä. +2 rahaa, ja saa pistää embargonapin jonku supplypakan päälle ja aina ku joku siitä kortin ostaa, saa kirouksen/embargonappula. Kunnemmä embargoisi kaikki kappelit ja puutarhat heti ISOIMMITEN.

Tapanote kirjoitti...

Muutama kommentti Markun kommentteihin:

Kappeli on mielestäni koko normaalipelin vahvin kortti (Noita pääsee lähelle). Tietysti sillä pystyy myös pelaamaan huonosti, mutta yleisesti ottaen suosittelen ainakin kokeilemaan muutamia kertoja pelaamaan Kappelin kautta varmistaen samalla, että ostaa ainakin 1-2 hopeaa ja 1-2 kultaa ennen kuin tuhoaa kaikki kuparit ja mahdollisesti kaikki tilat.

Lisäosien korteista kommentoin niitä, joilla olen pelannut:
Masquerade: tykkään kortista ja livepeleissä olen sitä tukenut, jos on tarjolla ollut. Tosin oliko tuo nimenomaan niin, että saa tuhota jonkin muunkin kuin vain sen kortin minkä sai kaverilta?

3 muuta en ole vielä pelannut, mutta ainakin Trading Post näyttäisi jopa Kappelin tasoiselta pakantasoittajalta. Erinomaisen kuuloinen.

Seasidesta en ole käyttänyt kuin Islandia, jota kyllä olen käyttänyt aika runsaasti, erityisesti setupeissa, joissa on lisätoimintoja ja pakanrouhintakortteja. Niistä voisikin jupista seuraavassa tällissä.

Koittakaas ny joku hommata se Seaside, niin päästään sitäkin joskus pelaamaan....

Elaijah Kimbalei kirjoitti...

Noita on ihan ehdoton. Aina ku se on mukana ni lähtee ittelle heti ku kädes vaan on viis rahaa. Siinäkin tuo kappeli vituttaa, ku pelin alun pikakiroukset menee tavallaan hukkaan, koska tuolloin tuon kappelin osumatarkkuus on paljon parempi. Vaikka tosin kappelitaktikoille se nyt on koko pelin ajan samanlainen.

Niin ja kyllä tuo Masquerade antaa tuhota minkä tahansa kortin kädestään. Tosin useimmiten kai sillä tulee tuhottua juuri se roju minkä kaveri antaa. Itte en oo tainnu koskaan pelata Masqueraden kanssa, ku livenä sitä ei koskaan valikoitunu/arpoutunu mukaan, ja BSW:ssä sitä ei ole.

Juu ja hommakkaa ny joku tuo meripuoli. Sielläki on muuten noita - Merinoita. Onneks ei kuitenkaan Merikappelia.

Tapanote kirjoitti...

Tosta Markun pisteiden tuhoamiskommentista voisi kyllä ottaa onkeen sen verran, että voisi testailla joku päivä, että miten pakka käyttäytyy, jos niitä kaikkia tiloja ei poistakaan.