Pakan rouhintakorteiksi luokittelen kortit, joilla nostetaan vähemmän 2 korttia. Aloittelijalle nämä tuntuvat erityisen houkuttelevilta, mutta vähän pelattuaan huomaa, että usein niitä ei pakassa niin paljon tarvitse. Sitten kun on kokemusta tullut kunnolla huomaa, että on ne sittenkin ihan perhanan hyviä kortteja. Laitan taas normipelin kortit, kun lisäosien kortit ovat vielä itselle melko outoja.
Adventurer/Seikkailija: itse olen vähän hylkinyt tätä korttia, koska tuntuu, että aina kutosella ostaa mieluummin kultaa. Toisaalta ihan viimeisissä peleissä olen alkanut tajuta tämän arvoa kun olen huomannut muiden sitä suosivan. Varsinkin Jarmo on tuntunu tällä pelaavan hyvin. Toiminee parhaiten pakoissa, joista on saanut heivattua kuparit mettään. Toimii myös hyvin joitain hyökkäyskortteja vastaan (varas, vakooja jne), jolloin saa käteen syvemmälläkin pakassa olevia rahoja.
Cellar/Kellari: Ei varsinainen rouhintakortti, koska välttämättä tällä ei saa monta korttia, mutta toisaalta joskus erittäinkin monta. Todella vahva kortti lähes kaikissa muissa setupeissa, paitsi kappelin yhteydessä (siinäkin loppupelissä). Erityisesti alussa vahva kun saa heitettyä kurat mettään. Throne Roomin kanssa huippu. Hintansa väärti ja joskus tulee ostettua 3-4 aloitusrahoillaki.
Council Room/Raatihuone: Ronskia rouhintaa +4 korttia, muille 1. Kova kortti erityisesti ylimääräisen oston takia. Esimerkiksi kappeloitu minipakka, jossa 4-5 kultaa, raatihuone ja pari kylää, niin pari lääniä vuorossa on lähes taattu. Toisaalta voi antaa vastustajille myös etuja. Sellaisissa setupeissa, missä muuta ylimääräistä ostoa ei ole, tulee tätä varmasti pelattua, muuten ehkä voisin ostaa jonkun muun rouhintakortin. Pelaan silti tätä ehkä liikaakin.
Laboratory/Laboratorio: Tällä on nähty tehtävän järjettömiä labraketjuja, joissa pelataan koko pakka läpi. Toisaalta tällä ei saa oikein mitään muuta etua kuin sen yhden ylimääräisen kortin, joten olen alkanut viimeaikoina järkeillä, ettei tämä välttämättä oikein ole hintansa väärti ja olen sitä vähemmän pelannut. Aiemmin ostin näitä käytännössä aina kun sai. Oikeastaan en osaa sanoa, millaisessa setupissa tämä olisi parhaimmillaan tai huonoimmillaan. Kappelin kanssa tietysti toimii.
Library/Kirjasto: Ostan tämän suurinpiirtein aina ja joka kerta ja heti, jos pakassa edes vilahtaa Militia. On vain pistooli siihen käyttöön. Muutenkin todella vahva kortti erityisesti jos pakassa on lisätoimintoja antavia kortteja. Jostain syystä tuntuu olevan meidän porukassa aliarvostettu kortti. Mielestäni yksi vahvimpia vitosen kortteja. Pelaan aika paljon. Taitaa olla ainut kortti, johon Valtakunnansali ei vaikuta mitenkään?
Moat/Vallihauta: Hintaansa nähden hyvä kortti, luonnollisesti erityisesti militia/noita-setupeissa. Toki muitakin hyökkäyskortteja torjuu ja 2 korttia on aina kiinnostava. Toki toimiakseen kaipaa lisätoimintokortteja (kylä/bileet), mutta toisaalta halpa, eikä nyt niin pahasta tunkkaa pakkaa.
Smithy/Takomo: Kolme korttia kelpaa lähes aina, eikä kortti ole liian kalliskaan. Erityisesti ekaksi kortiksi tykkään ostaa, koska sillä on helppo päästä kultaan käsiksi muutaman kerran nopeasti. Myös hyvä, jos on lisätoimintokortteja. Ihan viime aikoina olen tajunnut, että Smithy on myös ihan pistooli, jos pelaa pakkaa, jossa ei ole mitään muita toimintakortteja. Eli rahaa pää leveenä ja 2-3 smithyä. Voi toimia erittäinkin hyvin.
Witch/Noita: Pelin toiseksi vahvin kortti kappelin jälkeen mielestäni. Ehkä vahvin. Jos setupissa ei ole kappelia tai remodelia, häviät erän varmasti, jos et hommaa omaa noitaa tai kahta. Kiroukset ovat vain niin tautisen hyviä tunkkaamaan toisen pakkaa, että niitä pitää änketä toisille. Lisäkortit ovat tietysti oivallisia, ja pitävät kortin kelvollisena myös sen jälkeen kun kirouspakka on tyhjä. Nostojen takia Noitaa ei kuitenkaan kannata ostaa jos kiroukset jo ovat käymässä vähiin.
1 kommentti:
Mä jupisen kans tähän vähän.
Seikkailija on kyllä hyvä lappu, vaikka useimmiten se kullanhimo viekin voiton. Yleensä silti pyrin yhden sellaisen jossain välissä pakkaan ujuttamaan, sillä niin tehokkaasti Sami joskus amatööripeleissämme seikkaili. Erityisen arvokas se on juurikin kulta(/hopea)painotteisissa pakoissa, varsinkin sitten kun ne alkavat liiaksi vihertämään.
Kellarissa ei hirveästi ole analysoitavaa, pari kertaa on ollut isoksi avuksi. Voisin kuvitella että ainakin puutarhureille arvokas kapistus.
Raatihuone on sitte sellanen, mitä en käytä juuri laisinkaan. Tuo +1 kortti vastustajalle on mua itteeni niin monasti auttanu, että en samaa halua suoda omille vastapelureille. Olkoonkin kyse +4 kortista.
Militia muille -> Kirjasto mulle. Simppeli juttu, juuri kuten Tapani sanoi. Kuten Tapani myös sanoi, on muutenkin kätevä kortti, mutta tosiaan jotenkin sitä tulee kyllä ittekki välissä syyttä suotta syrjittyä, kuten Tapani sanoi.
Moatti juu on vähä niinku alehintanen noita, jos ekstravaikutukset unohdetaan. Näitä tulee napsittua yleensä 1-3 riippuen hyökkäyksien määrästä ja laadusta.
Takomo olis muuten ihan loistava kortti yksinään, mutta kuten näissä kaikissa muissakin rouhintakorteissa riskinä on se, että nostaakin pistooleja toimintoja, joita ei voi enää käyttää. Tämän tietysti välttää kohlimalla pakkaansa pelkästään rahoja, tai pelaamalla bileitä ym ennen rouhuamisia.
Noituminen on parasta. Varsinkin sitten ku kappelittomassa pelissä saat viiden rahan alotuksen ja seuraavalla neljän rahan vuorolla huitaset valtakunnansalin ja ekan mahdollisuuden tullen lykkäät noidan sinne. Tämä jos vielä toistuu monestikin, niin kaverit kiroaa kirouksiansa.
Intriguesta mielenkiintoisimmat rouhintakortit ovat Courtyard (maksaa 2, saa +3 korttia -> yksi kortti kädestä pakan päälle), sekä oma suosikkikorttini perussetti ja hovijuonittelut mukaanluettuna - Kiduttaja. Kituuttaja on vähän kuin Militian ja Noidan sekasikiö, jossa hyökkäyksen uhri saa valita hylkääkö 2 korttia vai ottaako kirouksen. Tuplasti kidutetulle voi siis pahimmillaan jäädä käteen vain yksi kortti. Lisäksi Kiduttaja suo Noidan tapaan lisäkortteja, kuitenkin Noitaa anteliaammin, eli +3. Ei viittä rahaa voisi juuri paremmin käyttää. Tykkään paljon. Edellisessä postissa mainitulla Masqueradella on myös +2 korttia -ominaisuus.
Seasidesta ei ole käytännön kokemusta, mutta Varasto pistää kyllä silmään. Hinta 3, +3 korttia, +1 action, discard 3 korttia. Sitten on näitä parin vuoron kestorouhimisia, tai että hylkää kaikki korttisi ja pelaa seuraava vuorosi 10 kortilla, 2 actionilla ja 2 ostolla. Tai pelaa kolmen kortin tynkävuoro heti varsinaisen vuorosi jälkeen. Ei rouhimista sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta sekoo katto.
Lähetä kommentti